1. O Boží prozřetelnosti

Scházíme u 1. pořadu o Boží prozřetelnosti. Každá Boží vlastnost, nikdo se neodváží zjistit kolik jich Bůh má, je absolutně dokonalá, tudíž neomezená, bezbřehá, nekonečná. Tedy i Jeho Prozřetelnost a prozíravost je absolutně dokonalá.

Bůh Ježíš Kristus ve své prozíravosti udržuje v existenci veškeré viditelné a neviditelné jsoucno. Žádné svébytné automaty mu nemohou nic udržovat bez jeho kontroly v chodu, protože On je ten jediný Bůh. Kdyby jen jeden hmotný či nehmotný elementík stál sám o sobě, náš Bůh by se zhroutil.

On, odlesk Boží slávy a výraz Boží podstaty, nese všecko svým mocným slovem. Když dokonal očištění od hříchů, usedl po pravici Božího majestátu na výsostech (Židům 1:3)

Bůh mluví, pracuje a neustále vše drží pohromadě. Bůh nemůže odpočinout ani na to nedělitelné kvantum času, jak nám sdělil Sám Pán Ježíš Kristus:

... "Můj Otec pracuje bez přestání, proto i já pracuji." (Jan 5:17)

Uvědomme si, že Bůh má ve své prozřetelnosti ve svých rukách vše. Opravdu zajímavý je postřeh krále Nebúkadnesara, přestože byl pohan. Až se zdá, že mnozí křesťané nemají tak absolutní představu Boha, jakou měl tento král:

Když uplynuly ty dny, pozdvihl jsem já Nebúkadnesar své oči k nebi a rozum se mi vrátil. Dobrořečil jsem Nejvyššímu a chválil jsem a velebil Věčně živého, neboť jeho vladařská moc je moc věčná, jeho království po všechna pokolení. Všichni obyvatelé země jsou považováni za nic. Podle své vůle nakládá s nebeským vojskem i s obyvateli země. Není, kdo by mohl zabraňovat jeho ruce a ptát se ho: "Co to děláš?" (Daniel 4:31-32)

Jsem přesvědčen, že po Nebúkadnesarově zkušenosti, kdy žil po sedm let s polní zvěří, by kde kdo přiznal, že

... Nejvyšší má moc nad lidským královstvím, a že je dává komu chce. (Daniel 4:22)

To prakticky také znamená, že Bůh je ten, kdo ustanovuje a sesazuje i naše politiky, naše poslance, ale i mistry v továrně, nebo otce a matky v rodině. My nemůžeme vhozením našeho hlasu ve volbách ovlivnit Jeho vyvolení příštího českého premiéra, a přesto jsme to my, kdo nese za motivaci našeho zvolení při volbách důsledky. Bůh je tak transcendentní, tak přesahující naše chápání, jako nekonečno přesahuje píď. Bohu nelze plán překřížit. Nemůžeme svázat Jeho nekonečné ruce našimi pahýlky, nelze vměstnat do našeho rozumu velikosti náprstku Jeho rozum, jenž není ohraničen. Pochopme, že Jej nepochopíme! On je ten, kdo svrchovaně ustanoví, kdo umí zpívat, nebo kdo rozumí matematice. Jeho prozřetelnost a rozhodování je absolutní. Bůh je Král králů a Pán pánů. On řídí, vládne všemu vesmírnému viditelnému a neviditelnému pohybu a působení všech tvorů a věcí.

Všechno, co Hospodin chce, to činí na nebesích i na zemi, v mořích i ve všech propastných tůních. (Žalmy 135:6)

Bohu nelze posloužit. Činíme-li Jeho vůli, pak je to zase Jeho vůle, a je to opět On, kdo nám dává celé prostředí, naši existenci i tvořivé schopnosti.

...ani si nedává od lidí sloužit, jako by byl na nich závislý; vždyť je to on sám, který všemu dává život, dech i všechno ostatní. On stvořil z jednoho člověka všechno lidstvo, aby přebývalo na povrchu země, určil pevná roční údobí i hranice lidských sídel. (Skutky 17:25-26)

Jemu vděčíme za náš počátek, i za naši spojitou existenci. Neboť On nás nese v bytí svým mocným Slovem.

,Neboť v něm žijeme, pohybujeme se, jsme‚, jak to říkají i někteří z vašich básníků: ,Vždyť jsme jeho děti.‚(Sk17:28)

On řídí vše v makro i mikro měřítku. Následující verš je dobře známý. V biblické době bylo mikroměřítko tak tenoučké, jako je průměr vlasu nebo nepatrnost života vrabce.

Neprodávají se dva vrabci za haléř? A ani jeden z nich nepadne na zem bez dopuštění vašeho Otce. U vás pak jsou spočteny i všecky vlasy na hlavě. Nebojte se tedy; máte větší cenu než mnoho vrabců. (Matouš 10:29)

Dnes vidíme drobnější tvory než vrabce; na příklad ani jeden jednobuněčný organismus nezahyne bez dopuštění Boha. Všechny elektrony, protony, neutrony i kvarky v celém vesmíru jsou spočteny a známy Bohu podle jména, jako vlasy na hlavě. Totéž platí i o makrokosmu:

K výšině zvedněte zraky a hleďte: Kdo stvořil toto všechno? Ten, který v plném počtu vyvádí zástupy hvězd a všechny volá jménem; má obrovskou sílu a úžasnou moc, nechybí mu ani jedna. (Izajáš 40:26)

Bohu nechybí nic. Kdyby mu cokoliv chybělo, bylo by to svébytné a ohraničovalo by jej to. Potom by nebyl alfou a omegou. Nebyl by prozřetelným Bohem, protože by něco neměl pod svou zřítelnicí. Jenže On má vše pod dohledem svého oka:

Oči Hospodinovy jsou na každém místě, pozorně sledují zlé i dobré. (Přísloví 15:3)

Bůh vše učinil a vše setrvává, protože vše drží svojí mocí vcelku. Vše je na něm závislé. Vše je podmíněno Jeho vůlí. On jediný je nepodmíněný.

Jak nesčetná jsou tvá díla, Hospodine! Všechno jsi učinil moudře; země je plná tvých tvorů. (Žalmy 104:24)

Boží prozřetelnost se projevuje ve všech Jeho skutcích, ve všech Jeho povahových vlastnostech. Jeho absolutní spravedlnost a milosrdnost vyplývají z Jeho neomezené prozřetelnosti.

Hospodin je spravedlivý ve všech svých cestách, milosrdný ve všech svých skutcích. Hospodin je blízko všem, kteří volají k němu, všem, kdo ho volají opravdově.(Žalmy 145:17-18)

Boží prozřetelnost úzce souvisí s Jeho neomylnou znalostí všeho, tedy i historie minulé, současné a budoucí, protože On je autor historie. On je autor těch, kdo jej přijímají. On absolutně prozřetelně vidí mimo čas a prostor:

...aby také ostatní lidé hledali Pána, všechny národy, které jsem přijal za své. To praví Pán, který to oznámil už před věky.‚ (Skutky 15:17-18)

Jsou však zajisté lidé, kteří si neuvědomují Boží totální svrchovanost ve všem. Obyčejně ti, kdo nevidí Boží absolutní svrchovanost, ti svou nevědomost také svým chováním potvrzují, přesto, že v jakéhosi Boha věří.

Říkají: "Hospodin nevidí, Bůh Jákobův to nepostřehne." Přijdete na to, vy tupci z lidu, hlupáci, pochopíte to někdy? Neslyší snad ten, jenž učinil ucho? Nedívá se snad ten, jenž vytvořil oko? Neumí snad trestat ten, jenž kárá pronárody, ten, jenž učí člověka, co by měl vědět? Hospodin zná smýšlení lidí; jsou pouhý vánek.(Žalmy 94:7-11)

Bůh činí všechny tyto věci ne proto, že by byl vázán svým rozhodnutím na někoho nebo k někomu. Bůh je absolutně svobodný, není, kdo by Jej mohl omezovat. Činí vše, protože chce, ne proto, že by musel. Naše spása je Jeho rozhodnutí. On nás spasil, protože chtěl, ačkoliv nemusel. Bůh nemusí nic. Nikdo na Něj nemůže uvalit jakoukoliv povinnost.

On je ten, v němž se nám od Boha, jenž všechno působí rozhodnutím své vůle, dostalo podílu na předem daném poslání, (Efezským 1:11)

Poslání spasených existuje jenom proto, že to bylo rozhodnutí Boží vůle; nebyla to vůle spasených, protože nezáleží na tom, kdo chce nebo kdo se namáhá, ale na Tom, kdo se smilovává. Člověk je duchovně mrtev, proto musí být duchovně obživen, duchovně vzkříšen Bohem. Teprve potom může věřit. Milujeme, protože On miloval nejprve nás. On je pastýř svého lidu, On vede své na pastviny odpočinutí ve své absolutní moudrosti:

...jako dobytek sestupující na pláň. Hospodinův duch je vedl do místa odpočinutí. Tak jsi vedl svůj lid a proslavil jsi své jméno. (Izajáš 63:14)

Bůh ve své prozřetelnosti na církvi ukazuje nebeským andělům svoji moudrost. Naplnění Boží moudrosti je Pán Ježíš Kristus.

Bůh chce, aby nebeským vládám a mocnostem bylo nyní skrze církev dáno poznat jeho mnohotvarou moudrost, podle odvěkého určení, které naplnil v Kristu Ježíši, našem Pánu. (Efezským 3:10-11)

Z Boží prozřetelnosti byl vyzdvižen i faraón:

Písmo přece říká faraónovi: ,Vyzdvihl jsem tě, abych na tobě ukázal svou moc a aby mé jméno bylo rozhlášeno po celé zemi.‚ (Římanům 9:17)

Faraón byl vyzdvižen, a padl, aby byla rozhlášena Boží sláva. Přemýšlejme o tom!