3. O Boží prozřetelnosti

Scházíme se u 3. pořadu, o Boží prozřetelnosti. Je to jistě to nejúžasnější téma. Z Boží prozřetelné svrchovanosti vychází veškeré dění a ruch v makro i mikrokosmu. Díky Své svrchovanosti nás mohl Bůh spasit smrtí Svého Syna, Jenž je druhou Boží osobou.

Boží prozřetelnost zahrnuje Boží absolutní všemohoucnost, nevystopovatelnou a nevyzpytatelnou moudrost, nekonečnou dobrotu. Boží prozřetelnost se vyjevuje a manifestuje právě tam, kde naše chápání končí. Jestliže je Bůh svrchovaný ve všem, tak ve všem. Boha nemůžeme vyloučit ani z prvního pádu Adama a Evy, jinak by neměl vše pod dozorem. Zlo však v Něm nepřebývá, a není autorem hříchu. Jeho dozor má vždy poslední slovo, a Jeho ovládající ruka je vždy nad vším děním a historií. Kdyby Bůh neměl poslední slovo, vždy, všude a ve všem, potom by se Mu některé záležitosti vymykaly z ruk. Buďme si jisti, že se mu nevymkl z rukou ani pád Adama. Kdyby byl pád Adama výsostným vítězstvím Satana, potom by to byl pro lidstvo definitivní konec. Bůh nemůže prohrát ani jednu jedinou bitvu. Bůh byl v sedle i při pádu lidstva. Poslouchejme:

Bůh totiž všecky uzavřel pod neposlušnost, aby se nade všemi slitoval. (Římanům 11:32)

Nikdo, vůbec nikdo nemůže takovou myšlenku v lidském rozumu plně pochopit. Proto tento text pokračuje následovně:

Jak nesmírná je hloubka Božího bohatství, jeho moudrosti i vědění! Jak nevyzpytatelné jsou jeho soudy a nevystopovatelné jeho cesty! ‚Kdo poznal mysl Hospodinovu a kdo se stal jeho rádcem?' ‚Kdo mu něco dal, aby mu to on musel vrátit?' Vždyť z něho a skrze něho a pro něho je všecko! Jemu buď sláva na věky. Amen. (Římanům 11:33-36)

Jak se nám to v naší humanitě zdá nespravedlivé, jak rádi bychom mu poradili, jak by to měl dělat lépe. Kdybychom přece my byli Bohem, tak bychom Adamův pád, ani jiné zlo, nikdy nedopustili, víme lépe, známe přece více! Proto Boha tak obhajujeme a odtrháváme Jej od nepříjemné historie, která se nám v naší omezenosti zdá neslučitelná s Bohem, protože si nedovedeme srovnat v srdci Jeho absolutnost v celé Boží totalitě. On ale naší obhajobu nepotřebuje.

Hospodin učinil vše k svému cíli, i svévolníka pro zlý den. (Přísloví 16:4)

Přesto Boha nemůžeme obvinit z nespravedlnosti nebo zla, protože Písmo na mnoha místech učí, že Bůh je bez hříchu.

A toto je zvěst, kterou jsme od něho slyšeli a vám ji oznamujeme: že Bůh je světlo a není v něm nejmenší tmy. (1. Jan 1:5)

Světlo je realita, tma je absence světla, tedy reality. Tma nemůže ovládat. Ať Bůh udělá co udělá, tak to musí být nutně jenom správné, protože neexistuje mimo něj metr, kterým bychom Jej mohli poměřit, neexistuje mimo Něj zákon, kterým bychom Jej mohli posoudit. Jeho prozřetelnost je úplná, jako kterákoliv Boží vlastnost musí být nutně jen a jen bez omezení dokonalá. On je neomezená bytost.

Jak tvé jméno, Bože, tak i tvoje chvála zní až do končin země. Tvá pravice je plná spravedlnosti. (Žalm 48:11)

Všude tam, kde právem viníme ďábla ze zla, svádění a všeho ostatního, ať se jedná o Adamův pád nebo o naše osobní pokušení, mějme vždy na paměti Boží svrchovanou prozřetelnost. Díky za ni! Bez ní bychom neměli pražádnou naději. Ta je nejlépe vykreslena v následujících verších:

Hospodin znovu vzplanul proti Izraeli hněvem a podnítil Davida proti nim: "Jdi, sečti Izraele a Judu!"(2. Samuelova 24:1)

Stejná historická událost je popsána na jiném místě Písma takto:

Proti Izraeli povstal satan a podnítil Davida, aby sečetl Izraele. (1. Letopisů 21:1)

Jednou proti Izraeli vzplanul Hospodin, a podruhé proti Izraeli povstal satan. Jak to tedy je? Jediné vysvětlení potvrzené celou Biblí je, že satan je nejpilnějším Božím služebníkem, a nikdo pro Boha neudělal více práce než on. Každý, bez výjimky, je zaměstnancem Boha. Satan ovšem za svou práci nedostane korunu, ale nehlubší peklo. Jeho motivace je negativ motivace Boží a svatých spasených.

Boží prozřetelnost přesahuje cokoliv. Nebylo, není a nebude události, která by se neodvíjela pod dohledem Jeho prozřetelného zraku. Připomeňme si znovu Míkajášovo proroctví králi Achabovi:

Hospodin řekl: "Kdo zláká Achaba, aby vytáhl a padl u Rámotu v Gileádu?" Ten říkal to a druhý ono. Tu vystoupil jakýsi duch, postavil se před Hospodinem a řekl: "Já ho zlákám." Hospodin mu pravil: "Čím?" On odvětil: "Vyjdu a stanu se zrádným duchem v ústech všech jeho proroků." Hospodin řekl: "Ty ho zlákáš, ty to dokážeš. Jdi a učiň to!" A nyní, hle, Hospodin dal zrádného ducha do úst všech těchto tvých proroků. Hospodin ti ohlásil zlé věci."(1. Kr 22:20-23)

Jak vidíme, Míkajáš prorokuje jako Jób. Jakýsi duch, možná sám satan, je Bohem vyslán, aby zmátl Achabovy proroky a ti prorokovali samé dobré vítězné zprávy, a tak jej vylákali do bitvy, v které měl padnout. Všechna lidská i andělská rozhodnutí, ať správná, dobrá, nesprávná nebo zlá jsou v Boží moci, tak jak nám to Míkajáš ukázal na příkladu krále Achaba. Bůh ovládá vše, tedy i pády. Jeho prozřetelnost je neohraničená a On je ten nejčistší bez sebemenší poskvrny. Jeho absolutní moc nad vším jej bezmezně oslavuje. I Faraóna zatvrdil, aby se oslavilo Jeho Boží Jméno! Bůh, jak víme, ve své prozřetelnosti rozhodl o ukřižování Ježíše Krista. Člověk jen svým hněvem naplnil Boží historii.

Bůh předem rozhodl, aby byl vydán, a vy jste ho rukou bezbožných přibili na kříž a zabili. (Skutky 2:23)

Bůh je po jistou dobu shovívavý. To vysvětluje, proč se tak často zlovolníkům daří. Písmo to dosvědčuje následujícím textem:

Tento Bůh sice v minulosti nechával pohanské národy žít, jak chtěly, (Skutky 14:16)

Jeho trpělivost s hříšnými lidmi má však meze.

Rozhořčením stíháš lidi a je ti to k chvále, po svém rozhořčení opášeš se pozůstatkem lidu. (Žalm 76:11)

Boží soud je k Jeho Slávě. Cokoliv Bůh udělá, Jej oslaví, o tom se budou pronášet slova. Bůh nemůže udělat nic nesprávně. Cokoliv, co dělá, je slavné a správné.

Protože proti mně tak běsníš a tvá drzost stoupá do mých uší, provleču ti chřípím kruh a do úst vložím uzdu. Odvedu tě cestou, po níž jsi přišel. (2. Královská 19:28)

Nad Bohem nikdo nemůže vyhrát. Na Boha nikdo nevyzraje, i když se na chvíli může zdát, že jej Bůh nechává na pokoji. Boží mlýny pracují bez přestání.

Bůh ovládá zlé úmysly a činy padlých andělů, satana, i lidí tak, že je obrátí v dobro pro svoji slávu. On vždy sleduje jen své svaté, předustanovené záměry, tj. ty, které v konci konců vedou k Jeho Božímu království. Josefovi bratři se jej chtěli zbavit, zatím nevědomky připravili židovskému lidu útočiště.

Vy jste proti mně zamýšleli zlo, Bůh však zamýšlel dobro; tím, co se stalo, jak dnes vidíme, zachoval naživu četný lid. (Genesis 50:20)

Je to jako se satanem. Ten se chtěl zbavit Ježíše Krista usmrcením na kříži, a Bůh právě skrze Jeho smrt spasil mnohé. Jde-li stvoření proti Bohu, musí vždy prohrát. Bůh nemůže nikdy prohrát, vždy musí zvítězit. Kdyby Bůh prohrál jen jednu bitvu, nebyl by svrchovaný a prozřetelný. Je-li člověk s Bohem, vítězí, protože Bůh mu vítězství dodává. Kdo se chlubí, ať se chlubí v Pánu!

Jestliže má Bůh pod kontrolou vše co je, tak někteří namítnou, a také to tvrdí, že Bůh je původce zla, že zlo je v Něm také obsaženo, že jej stvořil, protože všecko je stvořeno Jím, že vlastně hřích začal v Něm a my jsme Jeho oběti, a tak nás, docela hodné lidi, stíhá neprávem.

Hřích a zlo vychází jenom ze stvoření, nevycházejí z Boha. Bible to učí, proto to tak je. Ano, Bible učí, že Bůh stvořil zlovolníka, nebo že uzamkl všechny k neposlušnosti, ale na druhé straně Boží prozřetelnost zaručuje, že Bůh je jenom dobrý. Bůh prozřetelně, protože do nás vidí skrz naskrz, používá naše zlé motivy k dosažení svého svatého záměru. Tento princip se vine celou Biblí.

V Bohu, neustále to opakujeme, není nejmenší tmy. On je jen světlo. On je dokonalé absolutní světlo. Kdyby do Boha pronikla i ta sebemenší tma, znamenalo by to, že ztratil světlo, protože tma je nedostatek světla. Kdyby k tomu došlo, bůh by byl proměnlivý, a tím omezený. Omezenost je neplnost, nekonečnost je plnost. Potom by přestal být Bohem. Zaposlouchejme se do dalších biblických textů.

Kdo prochází zkouškou, ať neříká, že ho pokouší Pán. Bůh nemůže být pokoušen ke zlému a sám také nikoho nepokouší. Každý, kdo je v pokušení, je sváděn a váben svou vlastní žádostivostí. (Jakub 1:13-14)

Naše zlo, které pochází z našeho nejniternějšího srdce, má tedy původ v naší žádostivosti. Jan tento princip dále rozvíjí:

Neboť všechno, co je ve světě, po čem dychtí člověk a co chtějí jeho oči a na čem si v životě zakládá, není z Otce, ale ze světa. A svět pomíjí i jeho chtivost; kdo však činí vůli Boží, zůstává na věky. (1. Jan 2:16-17)

Musíme mít na zřeteli obě mince biblického učení. Neukvapujme se a nedělejme předčasné závěry, které zdánlivě vyplývají z jistých veršů, protože jiné verše naše zdánlivé a hříšné závěry rozmetají na prach.

Připomeňme si jen jeden skeptický argument. Jestliže Bůh má všechno předustanoveno, potom, podle našeho chápání, nemá smysl se namáhat, evangelizovat, modlit se atd. Uděláme fatalistický závěr. Fatalismus patří do Islámu, nikdy ne do Křesťanství. To je ta největší chyba, protože Písmo říká, abychom neustávali v modlitbách, a dále, naše poslání je jako Pavlovo:

Pavel, Boží služebník a apoštol Ježíše Krista, poslaný k tomu, aby Boží vyvolené přivedl k víře a k poznání pravdy našeho náboženství, (Titovi 1:1)

Jistě, k víře budou přivedení jen Boží vyvolení, jenom těm efektivně sloužíme, ale naše svědectví patří nerozlučně do vyvoleného kontextu jejich záchrany, jako někdo jiný patřil do vyvoleného kontextu naší záchrany. Tak Bůh stvořil věky. Jestliže někdo zaujme fatalistickou polohu nečinnosti, ať si to prý zodpoví Bůh, co já mohu dělat, vždyť jsem jenom hříčka v Jeho rukách; tak jenom dokazuje, že nepatří do kontextu vyvolenosti, neboť písmo praví:

A tak, moji milí, jako jste vždycky byli poslušní - nikoli jen v mé přítomnosti, ale nyní mnohem více v mé nepřítomnosti - s bázní a chvěním uvádějte ve skutek své spasení. (Filipským 2:12)

Vyhněme se našim falešným závěrům a rádoby omluvnému fatalismu. To není moudrost, to je vychytralost a očividná nevíra. Naše horečná činnost oslavující Boha je průvodní důkaz našeho vyvolení a tvoří s ním jeden nedílný celek, kterému se říká posvěcování.