3. INDIE - Kršna

Přehlédnout Kršnu v Indii není možné. Jeho rodiště se nachází cestou z Dillí do Ágry. Barvité obrázky roztomilých miniaturních malůvek zobrazují mladičkého bleděmodrého Kršnu s flétničkou, jak vábí lepé krasavice i svaté krávy. Tančí s pastýřkami krav, až po divné obrázky, kde se do erotiky míchají i zvířátka.

Literární záznamy o Kršnovi pocházejí z období mezi čtvrtým a druhým stoletím před narozením Krista. Bhagavad Gíta naznačuje, že Ježíš Kristus je Kršnův syn a Kristus není pro Boha o nic vzácnější, než jakýkoliv smrtelník. Kršna vyzval své následovníky, aby opustili všechny druhy náboženství. Žádná jiná víra prý není dostačující. Oddaná služba je jedinou cestou a zárukou spásy; duchovní narození v okamžiku zasvěcení duchovním mistrem přivodí božské vědomí a sounáležitost s božskou osobností samotného boha.

Celá řada prohlášení je nápadně podobná tomu, co přijali za své i křesťané. Dokonce by se mohlo zdát, že křesťané čerpali z védských spisů. Různé populární knihy o tom, že Kristus žil po svém ukřižování v Indii, čerpají své důkazy právě v těchto textech. Nebojme se tedy srovnat obojí; poznáme, že i když jsou životní příběhy v mnohém podobné biblickým osobám, uvidíme, že mezi osobností Krista a Kršny je diametrální rozdíl. Narodil se, aby zbavil zemi tyrana. Kršnovo narození bylo předpovězeno. Světlo světa spatřil ve věznici, odkud byl propašován v košíku. Pověrčivý strýc nařídil, aby všechna robata mužského pohlaví byla vyvražděna, ale Kršna byl zázračným způsobem zachráněn. Vody řeky Jamuny se rozestoupily, aby mohl být odnesen v košíku do bezpečí. Kršna, sám božské vtělení, měl v lidské podobě přemoci hada. Had Kaliya přebýval v řece Kalindi a jeho přítomnost otrávila vodu řeky. Vše živé, zvířata a dobytek umíraly. Kršna měl zbavit řeku zla, ale v zápase přišel o život. Jeho lidská podstata se ve vodě rozplynula, ale božská síla Kršnu oživila. Kršnova hudba a tanec donutily hada Kaliyau k poddanství a poslušnosti. Kršna uvrhl hada na věčné časy na dno moře, aby již nikdy neublížil člověku. Nakonec sám umírá na následky zranění, probodnutí nohy šípem. Pro oddané je Kršna utajené vtělení boha Višnu; lidská spása spočívá v očištění, úplné oddanosti a podřízenosti Kršnovi.

Kršnův život neoplýval svatostí. Jako malý chlapec byl nezbedný zlodějíček. Barvité legendy líčí milostná dobrodružství a smyslnost vášně a orgií. Vypráví se, že tančil s několika tisíci pastýřek najednou a žádná z nich nepostřehla jeho nepřítomnost. Pastýřky, za božsky libých zvuků flétny, upadaly do tranzu a jejich obcování bylo tak velkolepou podívanou, že i bohové bledli závistí. Mezi nimi byla jedna vyvolená krasavice Rádha, s níž Kršna tančil třiatřicet dnů. Nekonečné legendy vyprávějí a zobrazují život mladého Kršny, který prý měl šestnáct tisíc žen a sto osmdesát tisíc synů. Kršna je uctíván jako ztělesnění mystického sjednocení duše a boha. Jeho osobnost je zcela nevypočitatelná jako přírodní živly. Na jedné straně může být spojencem, ale i lstivým nepřítelem. Potom jedná záludně a bezohledně.

Po Kršnovi jsou v Indii nejsvatější krávy. Ty jsou tak svaté, že i jejich moč zbožní lidé pijí a marinují si v ní zcupovatělé vlasy. Takových svatých mužů s nepřítomným pohledem, pomazaných popelem z kravinců, jsme viděli mnoho. Za úmyslné zabití krávy existoval trest smrti a není vyloučeno, že může být vykonán i dnes. Kráva, dokonalá živitelka, je symbolem plodnosti, hojnosti a bohatství. Postupně získala svoji svatost a nedotknutelnost. Hinduisté krávy ani nedojí a mléko nepijí ani nepoužívají. Na rozdíl od svatých krav jsou býci užitková tažná zvířata.

Svaté krávy potkáte všude. Vyhublé a nemocné se plouží městem, uprostřed asfaltových silnic a betonu. Za stravu jim slouží hnijící odpadky a splašky. Krávy umírají přirozenou smrtí a o zdechlinu se postarají supové. Díky obrovskému množství zdechlin jsou supové všude v hojném počtu. Nevím, zda je to pravda, ale v Indii připadají na každého člověka dvě krávy. Aby mohli žít supi a krávy, musí umírat lidé. Duchovní prospěšnost krávy spočívá v tom, že člověk může čerpat náboženské principy z jejích očí, alespoň to říká citát z Srímad Bhágavatam.

V Indii se říká, že krávy jsou zdrojem ekologicky nejčistšího paliva. Kromě toho, že lejna očistí každé nečisté místo, má popel z kravinců navíc jakési protiradioaktivní účinky. Védské učení prý zkoumalo kravská lejna vědecky. Jeden vynikající vědec a lékař v Kalkatě analyzoval kravské lejno a zjistil, že má antiseptické vlastnosti. Nemám ověřeno, zda se v Indii, podobně jako v Indonésii, praktikuje na venkově porodnická praxe bambusových štěpin "sterilizovaných" čerstvým kravincem. Pomocí těchto "nástrojů" porodní báby přeřezávají novorozeňatům pupeční šňůru. Není divu, že víc než polovina takto ošetřených novorozeňat umírá otravou tetanem.

Pokračovali jsme dál venkovem, který byl primitivní, chudičký, uprášený a neradostný. Jen tu a tam byly roztroušeny cihelny. Nevelké množství automobilů a autobusů ve městech, motorky, různě poháněné rikši, kola a to, že jsme viděli jeden vlak naznačuje, že se asi nacházíme ve 20. století. Na mnoha místech jsme potkávali kočovníky s medvědy. Viděli jsme zblízka život lidí, kteří nemají kam složit hlavu. Zelení, obzvlášť koncem dubna a začátkem května, krajina neoplývá a tak je vidět opravdu všechno. Lidé jsou stejně přirození jako zvířata při vykonávání svých nutných tělesných potřeb.

Po celou dobu našeho pobytu byl naším společníkem průvodce, který se jmenoval Šarma. Hned první den se zeptal, jaký dojem na nás Indie a její lidé udělali. Byla to těžká otázka a tak jsme zpočátku raději vyzvídali než odpovídali. Nejdříve nám vysvětlil, jak se jeví situace jemu. Poukazoval na slabiny i naděje mladého člověka velké země, s největší "demokracií" na světě, ale v podstatě neví, co s ní, protože ani občané nevědí, co je to disciplína. Demokracie je k ničemu, protože si Indové nedovedou vládnout sami. Celá země připomíná nepopsatelný chaos. Šarma vyjádřil potřebu změny systému, především v zemědělství, kde překupníci nemilosrdně ždímají zadlužené sedláčky. Naději viděl v příkladu kolchozů a bratrství se Sovětským svazem. To, že se Indie bratří, není nic nového, ale jeden druhému nevěří; oba mají za ušima. Je to opatrné bratrství. Vyměňovala se především ideologie a teorie, které přivedly zemi Sovětů k ekonomickému krachu. Sovětský svaz zklamal a Indie se obrací k jiným partnerům. Ekonomický růst začíná nahánět strach i západním zemím.

Indie má největší procento mladých lidí. Jejich volební hlasy rozhodnou o budoucnosti země. V prosinci 1988 Indie snížila volební věk z jednadvaceti let na osmnáct. Mladí lidé jsou nespokojení, nezaměstnaní a připraveni volit i bojovat za toho, kdo jim slíbí lepší budoucnost. Marxistická strana se o to snaží všemi silami. Indie se v marxismu shlíží ani ne proto, čeho dosáhl, ale protože svět uznával Sovětský svaz jako velmoc.

Jak se sloučí velice silné náboženské cítění a ateizmus marxismu, zůstává otázkou. Nakonec hinduismus asi snese všechno, protože život je stejně jen iluze. Indie a její lidé žijí odloučeni od reality. Ve své náboženské činorodosti zapomněli na pravého Boha. Místo toho zbožňují asi 330 miliónů božstev, která jsou nejkonkrétněji zosobněna její svátostí, krávou. Neznají a neuznávají odpovědnost vůči Bohu, ale usilovně slouží mnoha bohům. Na člověka padaly chmury a smutek z celé zhouby. Když se Šarma vypovídal, pustili jsme se do řeči raději o věcech svatých místo světských. Šarma byl pozorný posluchač, měl z toho všeho trochu nabourané spaní, otázek plno a my jsme měli radost, že jsme mu mohli darovat naši Bibli. Modlíme se, abychom měli o bratra víc.