2. Mimozemšťané místo Boha

V minulém pořadu jsme otevřeli prázdninové téma s názvem Mimozemšťané místo Boha. Pověděli jsme si, co nám o stvoření světa a života říká Bible. V prních jedenácti kapitolách Genesis se dočteme, že existuje nejen svět na zemi, nad zemí, ale i pod zemí:

To první, tedy svět nad zemí. Nebe je také označováno jako ráj a paradise, bylo původně dokonalé místo, kde přebýval Bůh se svými anděly. O kvalitě současného ráje v nebi toho příliš nevíme, jen to, že od Kristovy smrti tam přebývají i duše spasených. Člověk, až na v Bibli popsané výjimky, nemá v přirozeném těle do nebe přístup.

Druhé místo - svět pod zemí, může být označováno jako srdce země, ráj, ale i peklo - sheol, hebrejsky a řecky hades. V minulosti se právě tam nacházel dočasný příbytek pro duše mrtvých, spravedlivých i nespravedlivých, které čekají na vzkříšení. Ráj, nebo-li Abrahámovo lůno, byl dočasný příbytek pro duše spravedlivých. Tam sestoupil Ježíš po ukřižování a vysvobodil duše spravedlivých a vzal je do nebe. Od té doby jsou duše spasených v nebi, tedy nad zemí a ráj pod zemí je prázdný. Snad právě toto místo je někdy označováno jako očistec, ale nic takového v Bibli nenajdete. Padlí andělé a duše nespravedlivých zůstávají dále v podzemí. Těla nevěřících se obrátila v prach v hrobě a očekávají tělesné vzkříšení, aby byli postaveni před soud bílého trůnu. Těla spravedlivých se obrátila v hrobě také v prach a čekají na nová těla, která dostanou buď společně s generací spasených, kteří zažijí vytržení nebo při druhém vzkříšení.

Třetí místo, kterému Bible říká ráj, byl na zemi. Zahrada Eden - paradise, byl Bohem dán člověku k obývání.

Hospodin Bůh postavil člověka do zahrady v Edenu, aby ji obdělával a střežil. (Gn 2:15)

Po pádu byl člověk z ráje vyhnán. Z toho, co jsme si doposud řekli, vidíme, že ráj - paradise existoval, existuje nebo bude znovu existovat. Pozorný čtenář Genesis narazí na zajímavou skutečnost:

I řekl Bůh: "Buď klenba uprostřed vod a odděluj vody od vod!" Učinil klenbu a oddělil vody pod klenbou a nad klenbou. A stalo se tak. Klenbu nazval Bůh nebem. Byl večer a bylo jitro, den druhý. (Gn 1:6-8)

Stvořitelovy činy zakončuje Písmo obvykle slovy: Bůh viděl, že je to dobré. Šestkrát Bůh opakuje - je to dobré a posedmé dokonce říká: je to velmi dobré. V prvním dnu je "poloviční výjimka". Když Bůh oddělil světlo od tmy, viděl, že světlo je dobré. Z toho můžeme soudit, že tma je jiná než dobrá. Je zajímavé, že Bible označuje dobro a zlo také výrazy synové světla a synové tmy. Rovněž klenba oddělující vody od vod, kterou Bůh stvořil druhý den, není označena slovy, klenba je dobrá. Poukazuje Písmo na možnou, v té době budoucí katastrofu celosvětové potopy? Otázka potopy je kámen úrazu pro mnohé dodnes. Tuto skutečnost nám Písmo připomíná následujícími slovy:

Především vám chci říci, že ke konci dnů přijdou posměvači, kteří žijí, jak se jim zachce, a budou se posmívat: "Kde je ten jeho zaslíbený příchod? Od té doby, co zesnuli otcové, všecko zůstává tak, jak to bylo od počátku stvoření." Těm, kdo toto tvrdí, zůstává utajeno, že dávná nebesa i země byly vyvolány slovem Božím z vody a před vodou chráněny. Vodou byl také tehdejší svět zatopen a zahynul. Týmž slovem jsou udržována nynější nebesa a země, dokud nebudou zničena ohněm; Bůh je ponechal jen do dne soudu a záhuby bezbožných lidí. (2 Pt 3:3-7)

Z celého lidského pokolení byl pouze jeden spravedlivý člověk - Noe, který na Boží příkaz postavil archu, aby se v ní skryl před potopou. Posměvači jeho stavební úsilí zesměšňovali až do chvíle, kdy potopa zničila vše živé. Bůh mohl své stvoření také zničit, ale Bůh ve své milosti zachránil osm lidí. Lidé před potopou, podobně jako dnes, nevěřili Božímu varování. Předobraz naší spásy - archa, nás ujišťuje, že jen ten, kdo je v Kristu, je zachráněn a má život věčný. Podobně jen ten, kdo byl uvnitř archy, byl zachráněn. Lidé dnes nevěří historickým důkazům o celosvětové potopě, nevěří v existenci pekla, nevěří Božímu plánu spásy ani druhému příchodu Krista. Při potopě se zhroutila vodní rovnováha vod nad klenbou i pod klenbou. Měli bychom si uvědomit, že i nynější nebesa jsou udržována Božím slovem před ohnivou reakcí podobně jako byla udržována vodní klenba před potopou. Oddělené vody nebo oddělené elektrony, protony, neutrony vodíku a jiných prvků, nás neohrožují, pokud jsou "drženy" Bohem na svém místě. I ten, kdo neoplývá hlubokými znalostmi chemie, ví, že můžeme elektrickým proudem za přítomnosti kyseliny sírové vodu rozložit na vodík a kyslík. Vodík je hořlavý plyn a kyslík hoření jen podporuje. Jak snadno může Bůh proměnit vody všech moří v moře plamenů a ohnivé jezero. Všichni víme, že mořská voda obsahuje sůl. Kuchyňskou sůl můžeme rozložit na sodík, který se vzněcuje, a chlor, což je dusivý plyn. Co říká Bible o nové zemi v knize Zjevení:

A viděl jsem nové nebe a novou zemi, neboť první nebe a první země pominuly a moře již vůbec nebylo.(21:1)

Bůh může použít mořskou vodu jinde, kde bude jezero ohně a síry hořet věčně. Nejste trochu překvapeni tou logikou a souhrou Božích okolností? Je pravda, že ani člověk nezahálí ve svém ničivém úsilí, ale nezapomínejme, že Pánem světa je Bůh a ne člověk. Dnes máme prostředky, které mohou zničit ohnivou silou lidstvo i zemi. Až donedávna měly velmoci připravené strategické plány, jak (MAD- Mutually Assured Destruction) zničit rychle a úplně nepřítele pomocí nukleárních zbraní i bez Božího přičinění. Atomové elektrárny, vodíkové bomby, jaderné reaktory, radioaktivní zářiče a další mohou být součástí scénáře sebezáhuby lidstva a záhuby bezbožných. Od možné katastrofy nás dělí jen málo. O to důležitější je rozhodnutí svobodné vůle, kterou každý z nás ještě má. I my můžeme tuto svobodu využívat nebo zneužívat. Někteří lidé si myslí, že Bůh je pouze teologická poučka nebo přírodní síla. Pozor na to! Bůh je skutečná osobnost a nikdo nemůže žít jako by Bůh nebyl. Dříve nebo později se s Ním každý osobně setká. I ti, kdo si v duchu říkají, že po smrti nic není. Zamyslete se nad tím, zda věříte více sami sobě nebo Božímu slovu. Filosof Chesterton prohlásil, že ten, kdo nevěří v existenci Boha, je podobný člověku, který se ráno probudí a dívá se do zrcadla a nikoho nevidí. Malcolm Muggeridge prohlásil: Jestliže je Bůh mrtvý, na Jeho místo nastoupí někdo jiný, jehož smyslem života bude megalománie nebo erotománie. Hnací silou bude touha po moci nebo touha po rozkoši. Společnost bez Boha vytváří svět násilí a bezuzdných vášní. Události kolem nás se stále mění, ale ať se snažíme jak chceme, jedna věc zůstává nezměněna - zápas dobra a zla je skutečný. Abychom vše pochopili ještě lépe, musíme vzít v úvahu další biblické svědectví, ale o tom až příště. Pokud máte zájem o tento text, napište nám a obdržíte jej obratem.