3. Úplná zkaženost člověka

Skrze jednoho člověka totiž vešel do světa hřích a skrze hřích smrt; a tak smrt zasáhla všechny, protože všichni zhřešili. (Římanům 5,12)

Dále jsme si řekli, že Pán Ježíš Kristus je Ten, skrze Něhož dědíme spravedlnost a věčný život. Pojďme dále a podívejme se na naši minulost, kdy jsme žili podle svého, tedy v hříchu.

I vy jste byli mrtvi pro své viny a hříchy, v nichž jste dříve žili podle běhu tohoto světa, poslušni vládce nadzemských mocí, ducha, působícího dosud v těch, kteří vzdorují Bohu. I my všichni jsme k nim kdysi patřili; žili jsme sklonům svého těla, dali jsme se vést svými sobeckými zájmy, a tím jsme nutně propadli Božímu soudu tak jako ostatní. (Efezským 2,1-3)

Žít sám sobě znamená nenarodit se z Ducha, znamená propadnout Božímu soudu. Lidé bez nátlaku, svojí svobodnou volbou poslouchají vládce nadzemských mocností - Satana, a vzdorují Bohu, protože nemají volnost činit správná duchovní rozhodnutí. Kdo Bohu vzdoruje, a vzdorují všichni, bez znovuzrození totiž nemají ani jinou možnost, ten se nemůže pro Boha, pro Ježíše Krista sám o sobě rozhodnout. Nemůže ani chtít nebo začít věřit vlastní vůlí, pakliže se nenarodí znovu z Ducha Božího. Bez Božího Ducha zůstáváme mrtvi.

Když jste ještě byli mrtvi ve svých vinách a duchovně neobřezáni, probudil nás k životu spolu s ním (tj. J.K.) a všechny viny nám odpustil. (Koloským 2,13)

Probuzení k věčnému životu, znovuzrození, regenerace se uskutečnilo ve stavu duchovně mrtvého člověka, kdy jsme byli odděleni od Boha, a duchovně neobřezáni. Může přirozený, ale duchovně mrtvý člověk, uvěřit? Těžko. Pokud není Duchem svatým oživen, probuzen, znovu narozen, zůstává duchovně mrtev. Naše duchovní mrtvolnost je přirozená, tedy nám vrozená od početí, pochází již z matčina lůna.

Ano, zrodil jsem se v nepravosti, v hříchu mě počala matka. (Žalm 51,7)

Zde David neříká, že byl počat hříchem, jako by manželské lože bylo hříšné, to je přece svaté!, ale David říká, že byl počat, on, David, již v hříšném stavu.

Člověk narozený z ženy má krátký věk, avšak nepokoje do sytosti. (Jób 14,1)

Přirozený člověk se nerad loučí se životem, umírá dříve než by chtěl, žije v nepokoji a strachuje se o svůj život. Smrt, strach ze smrti a nepokoj v duši jsou následky vrozeného hříšného srdce, vrozené hříšné podstaty. Člověk není zlý, protože činí zlo; člověk činí zlo, protože je zlý. Zlé činy nedělají člověka zlým; ale zlý člověk koná zlé skutky a zlé činy. Podobně bída ani bohatství neudělají z lidí zlosyny; lidi už jsou zlosyny z matčina lůna:

Svévolníci, ti se odrodili hned v matčině lůně, z mateřského života se lháři dali bludnou cestou. (Žalm 58,4)

Jóbovi bylo dědictví hříchu nadmíru jasné:

Co je člověk? Je snad bez poskvrny? Což může být spravedlivý, kdo se zrodil z ženy? (Jób 15,14)

Kdo se narodil jen z těla, ten nemůže vejít do Božího království, je totiž hříšný od narození. Každý přirozený člověk, zplozen mužem a narozen z ženy, není od svého početí automatickou součástí Božího království, ať je to Čech nebo Pygmej. Ježíš učil, že přirozený člověk se musí duchovně narodit znovu, aby vešel do Božího království.

"Amen, amen, pravím tobě, nenarodí-li se kdo z vody a z Ducha, nemůže vejít do království Božího. Co se narodilo z těla, je tělo, co se narodilo z Ducha, je duch. Nediv se, že jsem ti řekl: Musíte se narodit znovu." (Jan 3,5-7)

Nikdo z nás si nemůže vybrat, zda nebo kdy a kde se narodí; nemůže si vybrat rodiče, barvu pleti, ani společenské postavení, to vše je nám dáno a s naším rozhodováním to nemá nic společného. Sami jsme si nemohli vybrat a ani nevybrali duchovního Otce; byli jsme narozeni z Božího Ducha skrze Jeho duchovní nepomíjitelné semeno, skrze Boží slovo:

Vždyť jste se znovu narodili, nikoli z pomíjitelného semene, nýbrž z nepomíjitelného (semene), skrze živé a věčné slovo Boží. (1. Petr 1,23)

Duchovního Otce si duchovní mrtvoly, jakými jsme všichni byli, vybrat nikdy nemůžeme:

Ne vy jste vyvolili mne, ale já jsem vyvolil vás a ustanovil jsem vás, abyste šli a nesli ovoce a vaše ovoce aby zůstalo; a Otec vám dá, oč byste ho prosili v mém jménu. (Jan 15,16)

Ano, neseme duchovní ovoce, ale jen proto, že nás On Sám nejprve znovuzrodil bez našeho vědomí a zásluh. Přirozený člověk nemůže duchovně udělat nic dobrého, protože lidská mysl je vrozeně zatemnělá hříchem a to platí o celém potomstvu. Začalo to v ráji a situace se nelepšila, ba naopak. Cituji:

I viděl Hospodin, jak se na zemi rozmnožila zlovůle člověka a že každý výtvor jeho mysli i srdce je v každé chvíli jen zlý. (Genesis 6,5)

Bůh jednal a seslal na lidstvo celosvětovou potopu. Nemysleme si, že jsme dnes lepší, a že bychom nezasluhovali být zničeni podobnou katastrofou. To, co říkám, není příliš populární, to nezní jako pozitivní myšlení, ale podívejme se raději do Božího slova. Po potopě Noe obětoval Hospodinu a stalo se následující:

I ucítil Hospodin libou vůni a řekl si v srdci: "Už nikdy nebudu zlořečit zemi kvůli člověku, přestože každý výtvor lidského srdce je od mládí zlý, už nikdy nezhubím všechno živé, jako jsem učinil. (Genesis 8,21)

Bůh zde mluví v přítomném čase, a to bylo tehdy na světě jen osm lidí. Lidstvo má novou naději. Od Boha máme zaslíbení, že na zemi již nebude celosvětová potopa, Bůh bude jednat s národy a jednotlivci. Z toho, co jsme si řekli, je důležité, abychom si zapamatovali, že člověk se nerodí duchovně neutrální a samotné prostředí jej nemůže zkazit, protože už je hříchem nakažený od narození. Prostředí lidskou duchovní zkaženost může jen prohlubovat. Tuto ošklivost si musíme připomínat, abychom pochopili naprostou zkaženost člověka. Hlubší pochopení naší ztracenosti a bezmocnosti bude formovat dál náš pohled na spasení, vyvolení, Boží slávu a odstraní z našeho sobeckého srdce humanisticky přitažlivé evangelium o Boží lásce a lidské dobrotě, které konejší naše svědomí, vyzdvihuje lidské já a zmenšuje Boží důležitost. Takovou zbožností překypujeme téměř všichni.

Znovu opakuji, že naprostá zkaženost neodepisuje každého, netvrdím, že všichni lidé jsou pro Boha nepoužitelní, ale chápejme ji tak, že lidstvo je zasaženo pádem Adama a bez Boží svrchované milosti se člověk nemůže k Bohu ani přiblížit.

... srdce lidských synů je naplněno zlobou; po celý svůj život mají v srdci samé ztřeštěnosti ... (Kazatel 9,3)

A další verš:

Nejúskočnější ze všeho je srdce a nevyléčitelné. Kdopak je zná? (Jeremjáš 17,9)

Naše srdce a hříšná podstata je nevyléčitelná lidskými prostředky a snažením. Člověk nemá lék. V Bibli čteme: Kdo dokáže, aby čisté vzešlo z nečistého? Vůbec nikdo. Budeme-li se očišťovat rukama plnýma špíny, špínu po sobě jen rozneseme. V lidech není, co se spásy, nového zrození týká, žádná naděje. Naše podstata je zkorumpována. U někoho více, u někoho méně, přesto je v každém případě zasažen celý člověk. Jeden prasklý článek přetrhne celý řetěz.

"Z nitra totiž, z lidského srdce, vycházejí zlé myšlenky, smilství, loupeže, vraždy, cizoložství, chamtivost, zlovolnost, lest, bezuzdnost, závistivý pohled, urážky, nadutost, opovážlivost. Všecko toto zlé vychází z nitra a znesvěcuje člověka." (Marek 7,21-23)

Jestli nám tento výčet připomíná situaci lidstva ve všech oblastech, neviňme dobu, v níž žijeme, nesvádějme nic na totalitní režim. Obojí působí jen jako katalyzátor, jen tak vypluje na povrch to, co je v nás vrozené. Posluchači, vydržte, tohle je Boží, ne lidské evangelium! Jen Boží evangelium přináší naději, osvobození z otroctví, lásku, klid a mír, který světu tolik chybí.