Zápas o duši 
         

Písmo Boží slovo k člověku nás jasně učí, že spasení, záchrana od hříchu a všech jeho následků, je čistě Boží dar. Spasení si nemůžeme nijak zasloužit. Můžeme je pouze vírou přijmout. Písmo nás také učí to, že když jednou spasení vírou přijmeme, dostáváme se do Božího držení. Bůh, který nás zachraňuje, nás také drží svou mocí. Kdyby bylo možné nějakým způsobem spasení ztratit, znamenalo by to, že Boží moc není dostatečně silná. A to je ovšem vyloučeno předem. Apoštol Pavel píše:

Bůh dílo spasení započal a Bůh je dokoná. Nejen ve všeobecném smyslu, ale v každém věřícím člověku. Ke Koloským se Pavel obrátil těmito slovy:

Sjednoceni, ztotožněni s Kristem se nacházíme ukryti, zabezpečeni v Bohu. Věřícím do Říma píše apoštol Pavel toto:

Uvažme. Jak by mohl být Bůh s námi, když jsme byli ještě hříšníci, mrtví ve svých vinách a hříších, a to do té míry, že kvůli nám neušetřil ani svého Syna a pak by se od nás odvrátil, když jsme se stali jeho dětmi? Byl by zaplatil takovou cenu, kdyby věděl, že nás neudrží?

V Epištole Židům nacházíme zajímavý text.

Dokonalé spasení! Totéž slovo a tentýž výraz nacházíme v Janově evangeliu 13:1, přeloženo slovy "do konce" nebo "do krajnosti." Dokonalost spasení není dána jenom tím, že Pán Ježíš zachraňuje i toho nejhoršího hříšníka, který se k němu ve víře obrátí. Dokonalost spasení v sobě zahrnuje úplnost a celistvost. Nejen, že je věřící spasen pro tuto chvíli; on je zachráněn pro celou budoucnost, až na věky. Pán Bůh se postará o to, aby ho provedl všemi zkouškami, každým pokušením, posilnil ho v každé slabosti, pozdvihl ho z každého pádu a zachoval ho až do konce bez úrazu a bez poskvrny. V tom je pravý smysl dokonalosti a našeho spasení.

Když jsme jednou vírou přijali Pána Ježíše Krista za svého Spasitele, není hříchu, před kterým by nás nezachránil, není okamžiku, kdy by nás opustil, kdy by se nás vzdal. Dílo, které při nás začal, dovede až ke slavnému konci. Pán Ježíš skutečně "přináší dokonalé spasení těm, kdo skrze něho přistupují k Bohu; je stále živ a přimlouvá se za ně," jak je napsáno v 7. kapitole Židům:

Proto smíme říkat s důvěrou:

Podívejme se do Janova evangelia.

Chceme snad podezřívat Ježíše, že není schopen uhlídat své, ty kteří se k němu ve víře obrátili? Můžeme si snad myslet, že není schopen naplnit dokonale vůli nebeského Otce? Bůh nás chraň od podobných myšlenek! Pán Ježíš se modlí nejen za své učedníky, kteří s ním byli po dobu Jeho pozemské služby, ale za všechny věřící.

Kdyby jen jediný věřící člověk byl ještě kdy ztracen, znamenalo by to, že modlitba Pána Ježíše nebyla vyslyšena. Pána Boha nikdy ani na chvíli nenapadne, že by někde někomu dal něco, co neměl, nebo povolal někoho, koho neměl.

Boží záměry jsou věčné a stejně věčné jsou jeho činy. Připomeňme si o jaké dary se jedná.

1. věčný život je Boží dar (Ř 6:23, J 10:28)
2. spasení je Boží dar (Ef 2:8)
3. ospravedlnění je Boží dar (Ř 5:16-17)
4. Duch svatý je Boží dar (1 Te 4:8)

Ani jeden z těchto darů Bůh nikomu nikdy nevezme. Bůh svých darů nelituje. Jeho dary jsou neodvolatelné.

V kralickém překladu se praví: "utvrdí až do konce." Jedná se tu o Boží čin, o utvrzení nebo potvrzení věřícího člověka Boží mocí až do konce jeho života nebo do konce tohoto věku. To je Boží zaslíbení a můžeme se na něj spolehnout. Věřící lidé mají v nebesích dědictví. Jak by mohl Bůh připravovat dědictví pro někoho, kdo by nakonec mohl ztratit své spasení? Bůh má pro každého věřícího člověka připravené dědictví a vůbec se nemusí bát, že by je připravil nadarmo. On sám je zárukou toho, že se každý z nás svého dědictví jednou ujmeme.

Bůh sám je zárukou trvalosti našeho vztahu k Němu a svého vztahu k nám. Apoštol Jan píše ve svém evangeliu:

To jsou slova Pána Ježíše, našeho Spasitele! Věříme jim? Věříme jemu? Jestliže ano, pak není ani té nejmenší pochybnosti o tom, že jsme spaseni skrze víru v Pána Ježíše Krista jednou provždy. Naše spasení je trvale zabezpečeno. On sám je toho nejjistější zárukou.

Dokončení příště.

    Předchozí článek () 
    Následující článek ()