Zápas o duši 
         

2. část (viď 1. část)

Dnes zázraky chápe skoro každý tak trochu po svém. Pro někoho je zázrak narození dítěte, pro jiného fakt, že letadlo přeletí oceán. Jak rozeznáme, co je opravdu zázračné, co není a o jaký zdroj jde? Je možné definovat zázrak tak, že všechny padělky a neobvyklé jevy vyloučíme z definice?

Největší zkreslení týkající se definice zázraku přichází z panteistického vidění světa hnutí Nový věk. Ti učí, že bůh neexistuje mimo vesmír, a proto všechny jevy ve vesmíru mají přirozenou podstatu. Nadpřirozeného pro panteistu nemůže být nic, protože nad přírodou nic není. Vesmír je bůh a bůh je vesmír, se vším, co se v něm nachází. Ježíš prý v evangeliu Vodnáře říká, že všechny souvislosti mají kořeny v přírodních zákonech. Panteisté se dokonce pokusili zahrnout vyšší fyziku do svého pracovního rámce, aby vysvětlili nadpřirozeno.

Vynikající ruský fyzik Capra napsal knihu Tao fyziky, což je panteistické učení o tom, že hmota je ve svém jádru mystická. Základní jednota vesmíru není pouze ústřední podstatou mystické zkušenosti, ale nejdůležitějším objevem moderní fyziky. Tato jednotnost se stává zřetelnější tím více, čím hlouběji pronikáme do subatomárního světa. Vesmírná sounáležitost, ne všemocný Bůh stojící mimo vesmír, je zdrojem všech zázraků panteismu, jež nejsou nadpřirozené, přesto se vymykají našemu normálnímu chápání. Takové jevy nemůžeme z křesťanského pohledu nazývat zázraky!

Christian Science (křesťanská věda) učí, že zázrak je božsky přirozený, ale musí být pochopen lidsky; je to jen fenomén vědy. Místo, aby panteisté prohlásili, že zázraky neexistují, protože vše je jen přirozený zákon, předefinují zázrak na manipulaci přirozeného zákona.

Definice biblického zázraku obsahuje tři základní prvky: moc, div a znamení. Moc zázraků přichází od Boha, který stojí mimo vesmír. Povaha zázraků je, že to jsou divy, které vyvolávají uctivou bázeň v těch, kdo je pozorují a vidí, protože jsou úžasné. Termín znamení nám prozrazuje účel zázraků. Biblické zázraky potvrzují Boží poselství a Božího posla. Teologický rozměr této definice předpokládá, že zázraky nutně vedou k existenci Boha mimo vesmír, který do vesmírného dění zasahuje zvenčí skrze zázraky, nadpřirozené jevy. Z mravního hlediska, zázraky produkují jen konečné dobro, protože Bůh je dobrý. Teologicky, zázraky nejsou určeny k pouhému údivu, ani k tomu, aby vzbuzovaly rozruch. Zázraky mají výlučný účel oslavovat Boha a nasměrovat člověka k Bohu.

Panteistické zázraky tuto biblickou definici nesplňují, protože jejich moc nepochází z nadpřirozena, ale patří do kategorie paranormálních jevů. Panteistický všebůh je vesmír.

Novověký autor, David Spangler, určil zdroj panteistických zázraků, když napsal: Kristus je stejná síla jako Lucifer, ale pohybující se ve zdánlivě opačném směru. Lucifer vchází, aby vytvořil světlo uvnitř; Kristus vychází, aby toto světlo uvolnil. Podle této definice moc paranormálních jevů panteismu přichází od Lucifera, přestože se nazývá Kristovým jménem, když vychází. Jinými slovy, vchází do nás Satan a vychází Kristus.

Bible ale jasně učí, že Světlonoš, Lucifer - Satan, je nejvyšší stvořená bytost, a Kristus je nestvořený Bůh. Na počátku Bůh stvořil všechno, a bylo to dobré. Jeden z andělů, Lucifer, Světlonoš, byl dokonale krásný, propadl pýše a vzbouřil se proti Bohu. Chtěl se nad Boha vyvýšit a strhl s sebou třetinu andělů. Tyto bytosti jsou dnes známy jako Satan a jeho démoni. Mají neobyčejnou moc a stále ovládají syny neposlušnosti:

Satan je schopen převlékat se za anděla světla a může se zdát, že stojí na Boží straně. Je to však jen klam nadzemských mocností.

Jak tedy rozpoznáme práci Boha od práce Satana a jeho vojska, když jsou převlečeni za svítící spravedlnost? Bible nám napovídá, kdo je a kdo není pravdivý prorok. Klíč k rozlišování, od koho moc pochází, spočívá v oddělení zázraků od magie. Zde jsou zásadní rozdíly:

Jedno z klíčových rozlišení mezi zázraky a magií je používání okultních prostředků a metod. Tyto praktiky vyžadují vyvolávání moci z duchovní říše. V mnohých případech se omezují skutečně na vyvolávání duchů, naslouchání hlasům či automatickému zapisování zpráv, ale přesto v každém, i tom nejnevinnějším případě, je zúčastněna démonická moc, ne moc Boží. Podívejme se, jak se na takovéto dění dívá Bible.

Zázraky jsou z Boží vůle ustanovené nadpřirozené intervence do stvoření z venčí, z Království Stvořitele.

Magie je manipulace člověka člověkem za pomoci přirozených nebo paranormálních sil, které pocházejí z království stvoření. Za magií stojí stvořené bytosti, Satan a jeho démoni.

Kouzelníci - Iluzionisté:

Nejčastěji, v "kouzlech" světa nejsou vůbec zamícháni ani démoni ani jiné paranormální síly, ale propracovaná inteligentní technika, obratnost, iluze, pouhý klam a lidská důvěřivost až naivita. Někteří vynikající kouzelníci - iluzionisté, kteří předvádějí dokonalé triky, ví, že veřejnost často lační více po tajemných paranormálních silách než po dokonalé inscenaci zábavných triků. Proto, někteří iluzionisté dokonalými triky přesvědčují diváky, že to co vidí, není trik, ale paranormální úkaz. Jedna z největších tužeb člověka v tomto padlém hříšném těle totiž je, aby dokázal věrohodně klamat sebe i ostatní. Hříšný člověk používá lež a přetvářku, aby dosáhl svého. Svět chce být klamán. Také se tážete, proč politici na celém světě lžou? Protože dobře ví, že kdyby mluvili pravdu, nikdy by nebyli zvoleni. Být odhalen, "prokouknut", se nikomu nelíbí. Proto je mezi námi tolik lidí, kteří se dovedou přetvařovat, slibovat, klamat a používat přesvědčivé argumenty a techniky, na něž naletí nekritičtí důvěřivci.

Americký iluzionista Danny Korem napsal knihu, která odhaluje rádoby "paranormální jevy". Tento profesionál řekl: "Za jistých okolností může být každý oklamán natolik, aby věřil, že byl svědkem něčeho, co se vůbec nestalo."

Tento autor ve své knize "Prozkoušení psychického a nadpřirozeného" odhaluje jednoho z nejznámějších iluzionistů své doby - Jamese Hydrickse. Z jejich setkání existuje videozáznam, který jsem viděl. Hydricks přiznal, že všechny jeho triky jsou iluze, a ne paranormální jevy.

Hydricks byl známý tím, že pohyboval "psychokinetickou" energií papírkem, který byl přiklopen obráceným akváriem. Mohl obracet listy knih, aniž by se jich dotkl. Trik spočíval v nepatrné škvírce a neúnavný trénink v ovládání dechu. Po měsících tréninku byl schopen pohnout papírkem pod akváriem silou svého dechu, a žádnou psychokinetickou energii nepotřeboval. Co dokázal Hydricks, uměl i Korem. Pod tíhou důkazů se Hydricks přiznal. Strávil totiž rok a půl na samotce ve vězení a tam přemýšlel, co bude dělat, až vyjde na svobodu. Tam cvičil tento nepozorovatelný způsob dýchání. Trvalo mu to plných osmnáct měsíců. Nácvik dalších triků mu trval léta, než mohl dechem pohybovat listy knih.

Hydricks byl vynikající znalec lidské touhy po senzaci. Když trénoval své vystoupení, vždy mezi nádechem pronesl zaklínací formulku. Kouzelnické "abraka dabra" je zaklínadlo pro malé děti, pro dospělé důvěřivce měl účinnější. Víte jaké? "Otče, ve jménu Ježíše Krista, ať se stránka pohne..." Hydricks by něco takového neříkal, kdyby si nebyl jist, že zabere u obecenstva, které sice může říkat Ježíši Kristu Pane, Pane, ale On, Ježíš, je nezná. Obecenstvo, které zná Krista a třeba jen minimálně Bibli, dobře ví, že se Bůh nikdy žádné kouzelnicko-iluzionistické show nepropůjčí, obzvláště ne pro pobavení obecenstva.

Když kouzelník - iluzionista předvádí zdánlivě nevysvětlitelné divy, je to šikovný umělec, který si zaslouží náš potlesk; ale když tentýž iluzionista povyšuje své triky do paranormálního světa, je to obyčejný podvodník. Vypískat bychom však měli sami sebe, protože on jenom sytí naši dychtivost po nadpřirozenu, které nechceme vidět v Božím slově. Proto jsme tak náchylní věřit kde komu a kde čemu, co se vymyká běžné zkušenosti. Proto tak snadno lidé uvěří nejrůznějším osobnostem a vůdcům bizarního sektářství.

Tyto rádobyzázraky můžeme porovnat se svědectvím biblických zázraků. Faraonovi egyptští kejklíři mohli imitovat Mojžíšův zázrak svými triky, které svou podstatou rozhodně nepatřily do oblasti zázraků. Zpočátku měli dokonce i úspěch. Čtěme:

Mojžíš prokázal zázrak, egyptští kejklíří - iluzionisté byli omezeni. Když však

Na to byli egyptští předváděči triků krátcí a přiznali, že za Mojžíšovými zázraky stojí Bůh.

Všimněme si, že Bible zde vyvrací, že by zdroj moci egyptských kouzelníků byli démoni nebo nějaká jiná nadpřirozená moc. Bible jen suše konstatuje, že to byly jen jejich kejkle. Sami iluzionisté poznali, že Mojžíšova znamení nejsou triky, ale opravdové Boží zásahy zvenčí. Ježíšovy zázraky byly očividné. Uzdravoval nemocné s okamžitým účinkem. Příkladem toho je uzdravení Petrovy tchyně:

Ježíš navracel zrak dokonale, takže jeho zázrak nikdo nemohl zpochybnit.

Ježíš uzdravil okamžitě malomocného:

Kdo by odolal? Sám bych si to také nenechal pro sebe. Proč ale nemohl Ježíš do města? Jsem přesvědčen, že hlavní důvod je, že farizejové ukládali o Ježíšův život a obviňovali Jej, že uzdravuje ve jménu hlavního démona - Belzebula:

Ježíš v podstatě farizejům řekl, že jestliže popírají očividný Boží zázrak, tj. uzdravení Ježíšem skrze Ducha Božího, potom jim nemůže být odpuštěno. Hřích rouhání se proti Duchu svatému se váže k těm, kdo znají pravdu o Bohu, a přesto ji vědomě a zlomyslně odmítají. Pojďme ale k dalším Ježíšovým zázrakům. Ježíš měl moc obživit ty, kdo již zemřeli:

Vím, mnohým se takový zázrak zdá neuvěřitelný. Musíme si však uvědomit, že Bůh drží pohromadě nejen naše tělo a ducha, ale celý vesmír. Bez Jeho soustavné udržující a konzervační moci nad veškerým bytím by vše zaniklo. Stvoření není svébytné, a proto musí být neustále udržováno. Proto i oživení tělesných buněk, molekul, atomů i všech funkcí a ostatních nehmotných složek vnitřního člověka není pro Boha zázrak, ale přirozená součást Jeho absolutní moci.

Popírání a odmítání zázraků se dá definovat jako nepochopení naprosté Boží svrchovanosti do nejzazší podrobnosti v kterékoliv oblasti Jeho působnosti.

Podobné zázraky "činil" i Petr:

Zde však vidíme veliký rozdíl. Zatímco za Petra pracoval Bůh, za Krista nepracuje nikdo, protože Kristus je Bůh.

Neuvěřitelnost zázraků padá ve chvíli, kdy definujeme nutného Boha. Svět viditelný i neviditelný se mění. Proto má počátek. Bůh je neměnný, proto nemá počátek, je tedy nutný. Nutná nezapříčiněná příčina, totiž Bůh, může, ale nemusí, do měnícího se světa jakkoliv zvenku zasáhnout. Touto skutečností jsou zázraky nejen možné, ale v podstatě i očekávané.

Ještě jedno uzdravení Ježíšem skrze Petra a Jana:

Petr neuzdravoval, uzdravoval Bůh - Ježíš Kristus. Mocné činy a proroctví, činí-li je opravdový Bůh, jsou jasná a tak přesvědčivá, že obrací lidi k Bohu. Proč Petr a Jan měli moc činit zázraky? Prvořadý cíl byl, aby lidé uvěřili v pravdivost evangelia, a teprve druhořadá byla pomoc postiženým. Důkazů je mnoho, zde je jen jeden:

Jaké svědectví? No přece kázání Mesiáše ukřižovaného! Zázraky Ježíše Krista, ať Jeho vlastní, nebo skrze apoštoly, patří do úplně jiné kategorie než zázraky poutních míst, pohanů nebo iluzionistů. Jejich cílem bylo v rané církvi potvrdit evangelium, tj. ukřižování Ježíše Krista za hříchy světa a Jeho vzkříšení. Každý opravdový zázrak, za nímž stojí Bůh, vždy ukazuje na ukřižovaného Ježíše Krista.

Dále - biblická proroctví, což jsou z našeho časoprostorového pohledu jistě také zázraky, jsou jedinečná v tom, že jsou absolutně přesná. Aby nebyla, když Bůh existuje mimo čas, a tím i mimo prostor a hmotu. Nezdá se vám, že z Jeho hlediska vlastně zázraky neexistují? Nezdá se vám, že díky naší omezenosti a proměnlivosti jsou zázraky věrohodné a vlastně existovat musí? Proroctví není jen možnost, proroctví je nutnost!

Podívejme se na některá proroctví a jejich vyplnění. Micheáš předpověděl místo narození Ježíše Krista asi 700 let před tím, než se Kristus skutečně narodil:

Micheáš předpověděl, že se Bůh v podobě Syna člověka, vládce Izraele, narodí v Betlémě. Jeho původ je odpradávna, ode dnů věčných.

Daniel předpověděl Ježíšův triumfální vjezd do Jeruzaléma na den, a to 538 let předem. Předpověděl i zničení Jeruzaléma:

Ježíš předpověděl svoje zavržení i zmrtvýchvstání:

Starozákonní proroci a Ježíš předpověděli tolik podrobností týkajících se Ježíšovy služby zde na zemi. Tolik proroctví bylo vyřčeno na adresu židů, pohanů, tolik proroctví o nebi a pekle, že připomenout všechna by nám zabralo spoustu stran.

Mnozí, kdo dnes provozují a vyučují "zázraky" našich dnů, sami přiznávají, že používají okultních nauk a osobních rádců duchovního světa. Toto přiznání samo o sobě dosvědčuje, že zdroj těchto proroctví může být démonického nebo kejklířského původu. Všichni víme, že předpovědi jakýchkoliv věštců, ať používají k věštění médium, nebo hvězdy, nejsou stoprocentní, i když mohou být z nadpoloviční většiny pravdivá. I kdyby měli věštci a astrologové pravdu z 99 procent, Bible nedovoluje sebemenší odchylku od stoprocentní přesnosti. Jakákoliv chyba, i ta sebezanedbatelnější, je důkazem, že věštba nebo proroctví nepochází od Boha, ale z vlastní mysli nebo podsvětí. Podívejme se, jak se k této otázce staví Boží Slovo:

Biblický Bůh, když se rozhodne, mluví skrze své vybrané, kterým výslovně přikáže, co mají říci. Kdyby dnes platil starozákonní řád o usmrcení lživých proroků ukamenováním, teklo by hodně krve nejen v církevních shromážděních, v ordinacích léčitelů, ale i redakcích všemožných masmédií.

Po takovém jednoznačném biblickém prohlášení musím samozřejmě začít sám u sebe. Uvedu příklad. Napsal jsem knihu Zápas o duši, o tom, co se stane se světem v budoucnosti. Na téma biblických proroctví jsem přednášel mnohokrát. V rozhlase jsem za deset let také leccos pověděl. Dnes vidím určité biblické souvislosti jinak. Zasluhuji také ukamenování, jestliže se mýlím?

Je třeba pochopit. Učitelé nebo interpreti Písma, alespoň ti, k nimž patřím, neříkají, že k nim promluvil Bůh a přikázal jim, aby sdělili nějakou novou pravdu všem nebo některým lidem osobně. Proroci prorokují něco, co bylo výhradně zjeveno jen jim. Mně nebylo zjeveno nic víc, než to, co bylo zjeveno každému, jednou provždy, v Bibli. Nic víc a nic méně, než to, co je dostupné přímo nebo zprostředkovaně každému člověku této planety.

Mohu se mýlit ve výkladu Písma, k němuž má dnes přístup téměř každý? Samozřejmě! Už jsem se tolikrát mýlil! Jen díky mylným interpretacím existuje tolik denominací! Ale od toho jsme tu všichni my, abychom na sebe vzájemně a v lásce dohlíželi v interpretační ohradě, jež ustanovil v Kristu Duch svatý. Buďme vděční za všechny připomínky i kritiku. Kdybychom měli jen jednu denominaci a interpretaci Písma, vzápětí by se proměnila v pyšnou totalitu. Historie to jenom potvrzuje. I Pavel, jenž měl přímý vhled do jistých Božích věcí, musel být držen zpět ostnem aby nezpychl. Lidské poznání Božího zjevení není úplné a ve znalostech jsme všichni děti. Všichni jsme hříšní a milovat našeho Spasitele Ježíše Krista z celého srdce, z celé mysli a síly nám není ani přirozené. Proto patříme "denominačním" Pavlům, Petrům nebo Appolům. V této rozmanitosti si navzájem připomínáme, že nejsme pokřtěni ani v Petra, ani v Pavla, ani v Apolla, ale že jsme pokřtěni v Krista. Kdyby byli na světě jenom a pouze, dejme tomu Danielovci, velmi brzy by propadli představám, že danielismus je to, co je zachraňuje - a spása milostí, skrze Kristův kříž by odumřela!

- Otázky skeptiků, Norman Geisler - volně zpracoval pst

    Předchozí článek () 
    Následující článek ()