Zápas o duši 
         

Na církev se můžeme dívat jako na církev obecnou (viz apoštolské vyznání víry) nebo církev jako místní sbor. Oba tyto pohledy se vyskytují v Písmu a v tomto článku nebudou vždy přesně rozlišovány. Pro hledání rysů zdravého sboru bude nejlepší podívat se na prvotní církev. Její obraz však není vždy dokonalý: je zde mnoho věcí, které nás zarmucují, ale také překvapují. Písmo popisuje dva stavy církve: stav aktuální a stav ideální. Aktuální stav církve je popsán následovně:

Jde o výrazné hříchy, proti kterým se staví i svět, a se kterými církev sama nic nedělala. Sboru v Korintě bylo jedno, co se děje. Pojem "kázeň" takové církvi nic neříká. Neděsí se hříchu a nemá bázeň Boží. V Korintském sboru měli také další problémy.

Zde vidíme napětí uvnitř sboru, které je způsobené lidmi - možná chybějícími generacemi. V kontextu tohoto verše čteme jinou pasáž: "Já jsem Pavlův, já Apolův..." Tato pasáž ukazuje na problémy ve vedení sboru. Mohli bychom je označit jako "napětí shora". Problémy mezi vedoucími Pavel předpovídá i na jiném místě.

Zde se jedná o problém ambicí mezi jednotlivými vedoucími. Jde o problém postojů a vztahů.

K problémům prvotní církve patří také bludné učení. Jako příklad nám může posloužit oddíl zapsaný ve 2. Tesalonickým 2,1-2:

Vyskytlo se tvrzení, že už nastal druhý příchod Páně. Když čteme tento list, narazíme na to, jak Pavel Tesalonickým vytýká jejich lenost, která mohla být důsledkem těchto bludů. Možná i důvodem jejich vzniku.

Tento popis církve není moc příjemný a je možná až moc podobný tomu současnému, ale to není důvod k tomu, abychom se přestali pokoušet směřovat k ideálu, který je Božím plánem pro nás. Je popsán v následujících verších:

Hlavním úkolem je zjevit Boží slávu. Ideální stav církve je popsán v Efezským 4:11-16: Bůh připravil všechno, co je k fungování církve třeba. Jsou zde zmíněni jednotlivci (lidé) a vztahy mezi nimi (klouby). Dál je v Efezským popsán Boží plán, jak zajistit církvi svatost.

V poslední knize Bible je pak církev líčena jako nevěsta (Zj 21:2). Můžeme přemýšlet o tom, čemu je náš sbor blíž. K přemýšlení nám mohou posloužit následující body:

1) Co je církev a jak se staneme jejími členy

K tomu, abychom poznali, co je církev, je dobré určit, co je základem pro církev. Můžeme se podívat na výpovědi Písma.

Hlavou církve je jedině Kristus, nikdo jiný jí nemůže být. On ji vykoupil a je tím jediným, kdo ji vykoupil. To, zda je hlavou, poznáme podle našeho rozhodování. Hledáme, co chce On, nebo jednáme hlavně dle tradice a tak, jak se nám to hodí? Nechovají se některé sbory bezhlavě!?

Ježíš je však nejen hlavou - tím, kdo církev vede, ale také tím, kdo je jejím základem, jejím úhelným kamenem.

Existují dvě možnosti výkladu, co je úhelný kámen. Může jít buď o kámen ve středu klenby, který celou klenbu drží. Je nejvíce zatížen, a pokud by byl vyjmut, klenba se zřítí. Nebo jde o základní kámen v základech stavby (v rohu). Ten je nosný, a pokud je odstraněn, také se celá stavba zřítí. Ježíš je takovým základem, ale není jediný, kdo je v tomto základu. Nachází se v něm také lidé - apoštolé a proroci. "Bůh má odvahu", když základ církve buduje i z lidí. Skutečnost, že do základu církve staví také lidi, však odpovídá tomu, že jsme byli jím povoláni. Máme tak velkou možnost ukázat, jak se jím necháváme proměňovat. Členy církve nás nečiní jen Boží povolání, ale i účast na Duchu svatém.

Nejde zde o křest vodou, ale o připojení do Jeho těla. Jde o jediný možný způsob připojení k církvi.

2) Církev má zbudované vztahy

Toto je verš popisující církev jako tělo. Ukazuje na vazby a na to, co vlastně tělo drží pohromadě. Tyto vazby jsou obrazem vztahů v církvi. Ukazují, že vztahy mohu zbudovat jen tehdy, když jsem na správném místě. Vztahy mohou ohrozit dvě věci: AMBICE a PODCEŇOVÁNÍ. Potřebujeme znát svou hodnotu. Ta je dána Kristovou krví a jeho dílem na kříži. Máme vše, co potřebujeme k tomu, abychom mohli stát před Ním. Je velké nebezpečí, pokud se člověk, který není duchovně uzdraven - jinými slovy, který nezná svou hodnotu - dostane do vedoucí pozice. Je zde velké nebezpečí pro církev i pro něj. Je možné, že si bude ve své nové pozici léčit své komplexy. Z toho plyne další nebezpečí: pokrytectví a falešné náboženství (Jan 12:42). Otázkou je: O co mi jde? Jde mi o realitu, nebo mi stačí jen obraz? Co čekám, když se někoho ptám: "Jak se máš?"

Čistotu vztahů poznáme také podle vyznání hříchů a vzájemné vydanosti. Pod vyznáním hříchů bychom měli rozumět, že je nejen třeba říci "Pane odpusť nám!", ale i "Pane odpusť mi!", a říci konkrétní věc.

3) Církev je vícegenerační

Tento verš je součástí oddílu, který je mottem modlitebně postní stráže. Podle vyjmenovaného souhrnu je vidět, že ve shromáždění se počítá s každým. Často však jde o velký problém, protože mladší generace se nechce nechat poučit zkušeností starší generace, a ta se zase nechce nechat nadchnout mladými. V církvi však nejsou jen fyzické generace. Sem patří také generace duchovní, jak se o nich mluví v l. Janově 2, 14-16:

Nemusíme popisovat duchovní dětství. Známe je všichni. Pojďme se podívat na dvě zbývající období. Mládenci vítězí nad pokušením. Neznamená to, že nezhřeší, ale že nežijí v koloběhu "zhřeším - vyznám". Stojí ve vítězství. Žádný sbor - ani mládenec - nezůstane bez démonických útoků!

Další kategorií jsou otcové. Otcové jsou nasyceni Boží přítomností. Nejsou závislí na lidech a jsou schopni sami sytit - nejen přijímat. Otcovství je znamení zodpovědnosti.

4) Církev je otevřená pro slabé a potřebné

Když zde byl před několika lety Mahesh Chavda, řekl: "Začněte sloužit těm nejubožejším. Když Bůh požehná, bohatí se postaví do řady." Bůh sám klade na tuto službu důraz:

Sociální práce je důležitý úkol. Ježíš sám je otevřený pro ty, které odmítá svět. Můžeme to vidět na příkladě Zachea. Všichni, kdo to uviděli, začali reptat:

My máme být podobní Ježíši a přijímat ty, které nikdo nechce. Sami se máme starat o bezbranné a slabé. Ve Starém zákoně máme příběh o putování na poušti, kde Písmo popisuje:

Satan napadá nejslabší, kteří stojí na okraji. Sami musíme usilovat o to, abychom se nestali slabými a nedostali se na okraj sboru. Pokud mám problémy, je na mně, abych vyhledal pomoc a nenechal se stáhnout dolů.

5) Církev usiluje o svatost

K tomuto verši se řadí novozákonní příklad Ananiáše a Safiry (Sk 5:1-10). Měli bychom se ptát: "Už vynesli od nás ze sboru nějaké pokrytce nohama napřed?" Jestliže ne, tak buď tam žádní nejsou, anebo chybí Boží moc a je málo pravých křesťanů. Není normální, když se hříšníkům líbí v církvi, aniž činí pokání či nejsou "vyneseni nohama napřed". Na místě je otázka: jaký je náš vztah k hříchu? Nejde o zákonický způsob života. Jde o to, že Boží přítomnost vede k tomu, že hříšník neobstojí.

6) Misijní církev

Sbor, který ztratil snahu zasáhnout evangeliem své okolí, ztratil smysl své existence. Je důležité, aby vedení sboru bylo otevřené pro misii. Zahrnuje to mimo jiné další věci: struktury připravené pro misii, připravenost na změny a určitě jednotu a modlitební nasazení sboru.

7) Výběr starších dle biblických norem

Jeden ze základních oddílů v Bibli, kde se píše o službě starších, je 1. list Timoteovi 3. kapitola. Všechny požadavky zde uvedené se týkají charakteru a jen jeden se týká vnějších vlastností toho, kdo má být schopen učit. Další důležitý oddíl je:

Jen několik postřehů o pastýři: pastýř pase stádo, které je mu svěřeno. Z něj vydá počet. Jde o dobrovolnou práci, nejen o nějakou "bokovku", kterou už nikdo nechce dělat. Jsou zde viditelné také jiné věci. Tuto práci nelze dělat pro své potvrzení. Odměnu pastýři obdrží až v nebi. Vzájemně se podřizují sobě i ostatním. Jsou obyčejnými lidmi, kteří dělají chyby. I přes chyby máme starší pokládat za přednější sebe (a to platí nejen o starších). Starší je příkladem, ať chce, nebo nechce.

8) Postoj naděje

Čekal dlouho. Měl naději a dočkal se. My jako český národ buď neočekáváme nic, nebo v lepším případě "rýpeme" a kritizujeme. Nic nečekáme, a tak také nic nedostaneme. O církvi máme však jiné svědectví:

Dle vyučování Lubomíra Ondráčka zpracoval Martin Kop Kompas, Říjen 1999 -

    Předchozí článek () 
    Následující článek ()