2. Mozek - Učení

Zázraky funkcí lidského mozku zůstávají pro většinu z nás zahaleny tajemstvím. V každém okamžiku probíhá v našem mozku, aniž si cokoliv uvědomujeme, asi pět bilionů chemických operací. Neurochirurgie, neurologie, patologie a další obory lékařské expertízy nám postupně odhalují fyziologii mozkových funkcí a procesů. Zanedlouho vyjde v Bratislavě kapesní diagnostická příručka lidského mozku. Lékaři budou mít k dispozici mikroskopické průřezy mozku zdravých a nemocných lidí. Dlouho jsem se spoluautorem, lékařem, hovořila na téma lidského mozku. Jako patolog léta zkoumal příčiny smrti těch, jejichž těla byla odkázána vědeckému výzkumu. Nepřikládal lidskému mozku duchovní kvality, přesto ho trápila skutečnost, že nikdo nebude znát jména těch, kteří nám takové poznání umožnili. Nebudeme znát ani jejich jména, ani jejich hrob. Byla jsem ráda, že nás paralely duchovních souvislostí a anatomické vztahy tolik sblížily.

Anatomie mozku je přímo fascinující. Jeden kubický milimetr mozkové tkáně může obsahovat až čtyři sta miliard nervových zápojů. Mozkové buňky jsou rozděleny na buňky aferentní a eferentní - tedy ty, které impulsy z těla do mozku přivádějí a z mozku vysílají zpět do končetin a orgánů. Co je ještě úžasnější, je skutečnost, že jen jedna buňka z tisíce, tedy jedna desetina procenta buněk, přenáší do mozku veškeré impulsy našich smyslů, jimiž jsme spojeni s vnějším světem, dále monitoruje krevní tlak, kontroluje chemické reakce, ovládá pocit hladu, žízně, sexuální chování, svalové napětí a mnoho dalších kontrolních funkcí. Dvě desetiny procenta buněk kontrolují veškeré motorické aktivity, ať se jedná o řeč, pohyb, hru na klavír, tanec, práci nebo hru. Mezi aferetními a eferentními buňkami je enormní počet buněk a spojů, které vytvářejí síť spolupráce, umožňující dění, které nazýváme myšlenkové procesy, intuice a svobodná vůle člověka. Navíc, naše myšlení je podbarveno emocemi a hormony, které ovlivňují naši náladu a pohled do budoucna. Mozek obsahuje nejen katalog znalostí, faktů, teorií, ale na rozdíl od všech ostatních živočichů je sídlem lidské představivosti, matematických schopností, uvažuje abstraktně a tvořivě. Jen člověk může realizovat své plány, rozlišovat mravní hodnoty, obdivovat nádheru, vyjadřovat lásku a soucit, humor, soud, může přemýšlet o smyslu života, lidské existence a v neposlední řadě má duchovní kapacitu prožívat osobní vztah ke svému Stvořiteli. Přestože mozek mužů a žen vypadá stejně a mozková činnost pracuje na stejném principu, muži a ženy myslí rozdílně. Vysvětlovat tuto rozdílnost na základě evolučních principů, rozdílné výchovy nebo samotných hormonů můžeme jen stěží.

Neurobiologie je teprve na počátku poznání, jak se lidský mozek rozvíjí, ale v Božím slově najdeme na téma učení asi 150 odkazů. Čemu se máme učit? Učit se máme především Božím řádům, nařízením, právům, zákonům, Božímu slovu a bázni před Hospodinem. Potom moudrosti, spravedlnosti, modlitbě, rozlišovat mezi zlem a dobrem, pravdou a lží, máme se učit činit dobro, ale také bojovat se zlem, zacházet s různými nástroji, pozorovat, poznávat atd. Jen přemýšlení o staviteli nebo lépe Stvořiteli dokonalého systému, jako je lidský mozek, nám může otevřít úžasné možnosti lidského ducha, který Stvořitel vesmíru připravil těm, kdo rádi přemýšlejí a používají své mozkové závity. Byla by to věčná škoda, abychom zůstávali v nevědomosti duchovních pravd, které nám nabízí Boží slovo. Ve chvíli, kdy uvidíme paralelu úžasné kapacity lidského mozku a velikosti Boha, můžeme prožít duchovní a intelektuální oživení. V knize Přísloví se dočteme:

Můj synu, na mé učení nezapomínej, ať tvé srdce příkazy mé dodržuje. Prodlouží ti dny a léta života a přidají ti pokoj. Ať tě neopouští milosrdenství a věrnost! Přivaž si je na hrdlo, napiš je na tabulku svého srdce. Tak najdeš milost a uznání v očích Božích i lidských. Důvěřuj Hospodinu celým srdcem, na svoji rozumnost nespoléhej. Poznávej ho na všech svých cestách, on sám napřímí tvé stezky. Nebuď moudrý sám u sebe, boj se Hospodina, od zlého se odvrať. To dá tvému tělu zdraví a svěžest tvým kostem. (Přísloví 3:1-8)

Analogie, že Kristus, v jedné osobě Bůh a Stvořitel celého vesmíru, je hlavou církve, nechává v úžasu nejen studenty medicíny, samotnou církev, tedy věřící v Pána Ježíše Krista. Mozek je daleko více než hmota uzavřená do lebeční dutiny, tak i Kristus je více než naše představa uzavřená ve zdích katedrál. Tak jako náš mozek, jehož sídlem je naše hlava, ovládá hmotné tělo, tak Kristus, hlava církve, ovládá naše duchovní tělo a spojuje nás prostřednictvím nervové soustavy duchovních principů se světem Boha. Nikoho z nás jistě netrápí, že mozek sídlí uvnitř lebeční dutiny, sám o sobě naše prožitky hmotného světa pouze zpracovává, aniž by bezprostředně cítil to, co vnímáme prostřednictvím našich tělesných smyslů, jakými jsou zrak, sluch, čich, hmat a chuť. Podobně Bůh sídlí v nepřístupném světle, ale prostřednictvím Ducha svatého, můžeme obrazně říci - Boží nervové soustavy, vnímáme duchovní spojení s Bohem. V obou případech hlava určuje a řídí potřeby celého těla. Jen vzájemná spolupráce, koordinace a neustálé spojení udržuje a určuje užitečnost, závislost a funkci každého orgánu. Tělesná dysfunkce je stejně omezující jako duchovní. V duchovní oblasti porušenému spojení říkáme hřích, který nás odděluje od duchovního zdroje řídícího centra. Meditace nad obrazným jazykem Božího slova propojuje svět fyzický a duchovní a jen neinformovaný člověk si může myslet, že se jedná o iracionální mysticismus náboženských rituálů. Praktická aplikace Boží moudrosti je důležitá pro každého z nás.