1. Pověry

Podíváme se z biblického pohledu na pověrčivost, astrologii a jiné čarodějnictví. O těchto věcech se neustále diskutuje a píše. Podívejme se tedy, co o nich říká Bible. Soustřeďme se a uvědomme si, jak se tyto kouzelnické praktiky rozcházejí s absolutním Bohem.

Nejběžnější jsou pověry. Pověry podle encyklopedické definice jsou pravidla a praktiky, jimiž se má předejít nepřízni, závisti i trestům ze strany nadpřirozených bytostí. Mnoho lidí po celém světě věří, že nepřízeň, neštěstí a tresty, které se na ně sesypávají, jsou způsobeny nadpřirozenými bytostmi. Do jisté míry mají pravdu; vzpomeňme jen na biblického Jóba. Aby těmto pohromám lidé předešli, obracejí se na jiné nadpřirozené bytosti, věci a praktiky, které je mají ochránit. V obou případech, v příčině i ochraně, je vynechán Bůh. Jak již ale víme, Bůh má poslední slovo ve všem, je počátkem a koncem všeho, co je. Pověrčivý člověk vyráží klín klínem, šlape z bláta do louže, přeskakuje z ohně do rozpáleného tuku na pánvi. Pověrčivý člověk operuje jen v oblasti stvoření. Když už se bohem zabývá, tak to není Bůh Bible. Pověra není víra. Víra v nepravdu je "pavíra", tedy pověra. Technicky vzato, všechna náboženství, kromě pravdy, a pravda je jen jedna, jsou pověry. Náboženství je v podstatě předpis, se zalíbit buď "bohu", nebo nadpřirozené bytosti či věci. Jenže v biblické pravdě si Bůh zalíbil nás. My mu nic nemůžeme dát, aby nám to On musel vrátit. Nadbíhání "bohu" nebo jakékoliv jiné nadpřirozené bytosti je tedy pavíra, nebo-li pověra. Bohu se líbíme bezpodmínečně, proto nám připravil všechny dobré skutky, které se mu líbí.

Pověry jsou tak staré jako lidstvo samo. Starozákonní Židé byli pověrčiví, a proto se biblickému Bohu hnusili. Podívejme se na pověrčivost jak Židů, tak jejich soků Pelištejců:

Když se lid sešel v táboře, řekli izraelští starší: "Proč nás Hospodin dnes před Pelištejci porazil? Vezměme si ze Šíla schránu Hospodinovy smlouvy, ať přijde mezi nás a zachrání nás ze spárů našich nepřátel." Lid tedy poslal do Šíla a přinesli odtud schránu smlouvy Hospodina zástupů, trůnícího na cherubech. Se schránou Boží smlouvy tam byli oba synové Élího, Chofní a Pinchas. Když schrána Hospodinovy smlouvy přicházela do tábora, spustil všechen Izrael mohutný válečný ryk, až země duněla. Pelištejci uslyšeli válečný ryk a ptali se: "Co znamená tento mohutný válečný ryk v táboře Hebrejů?" Pak zjistili, že Hospodinova schrána přišla do tábora. Tu se Pelištejci začali bát. Řekli: "Bůh přišel do jejich tábora." A naříkali: "Běda nám! Dosud se nic takového nestalo. Běda nám! Kdo nás vysvobodí z rukou těch vznešených bohů? To jsou přece ti bohové, kteří pobili Egypt všelijakými ranami na poušti. Vzchopte se! Vzmužte se, Pelištejci, ať neotročíte Hebrejům, jako oni otročili vám. Vzmužte se a dejte se do boje!" Pelištejci tedy bojovali a Izrael byl poražen; každý utíkal ke svému stanu. Byla to převeliká rána. Z Izraele padlo třicet tisíc pěších. I Boží schrána byla vzata a oba synové Élího, Chofní a Pinchas, zahynuli. (1. Samuelova 4:3-11)

Když Izraelité viděli, že se jim s Pelištejci nedaří, tak si vzali na bojiště schránu Hospodinovy smlouvy a mysleli si, že je Bůh ochrání. Biblický Bůh ale nikoho neochrání jen proto, že si dotyčný s sebou vezme nějaký artefakt, přestože je i pravý; jako v tomto případě. Kolika artefaktům, kolika vysloveným krámům člověk přisuzuje čarovnou ochrannou moc! Kolik kostí, amuletů, kapřích šupin, rituálů, tělesných ostatků a věcí kterých se někdo někdy údajně dotýkal nebo nosil, se stává ochranným božstvem. Vzpomínám si na své rané křesťanství. Navštívil jsem Izrael a v Ježíšově hrobce jsem z pískovcového lože, kde údajně ležel, přiložením lepící pásky ukořistil asi pět zrníček písku. Netvrdím, že jsem zrníčka zbožňoval, ale nikdy jsem nic podobného před tím, ani po tom neudělal. To už vypovídá o zvláštním vztahu k věci. Jistě, netrvalo dlouho, a průsvitnou pásku i se zrníčky jsem vyhodil. Byla to pro mne škola rozlišování co je víra a co pavíra, tedy pověra.

Dále, Pelištejci byli stejně pověrčiví jako Izraelité, ti se báli, že přítomnost schrány a bohů, kteří Hebreje vysvobodili z Egypta, je pobije. Pravdu neměl ani jeden. Židy schrána neochránila, a Pelištejcům neublížila. Důvod je prostý. Kdyby Židům schrána pomohla, Židé by spoléhali na materiální artefakty místo na živého Boha. Kdyby Pelištejci prohráli, patrně by začali zbožňovat nějaké neexistující bohy schrány, jak z textu vyplývá. Výsledek bitvy s 30 tisíci pobitými Izraelci měl v absolutní moci náš Pán a Král, Ježíš Kristus, živý Bůh. Židé spoléhali, že je Bůh v schráně, a nevpustili Jej do svých srdcí. Kdyby byl v jejich srdcích, žádnou schránu by na bojišti nepotřebovali.

V poslední době je křesťanský svět vzrušen archeologickými zprávami, že schrána Hospodinovy smlouvy je již nalezena, nebo že bude brzy objevena, jen co... atd. Děsím se okamžiku, kdy se objeví ať pravá či falešná schrána. Důvod je prostý. Potom by byli pověrčiví křesťané stejně pobiti nějakými novodobými Filištíny jako Židé historickými Pelištejci. Historii má v rukou Bůh a nikdo jiný.

Žádný amulet visící na zrcátku v autě, letadle, žádný Nepomuk na Karlově mostě, žádná kostička ani pracička nikomu nepomohla a nepomůže. Žádné rituální předpisy, tance, zvyky, barvy dresů fotbalistů a hokejistů nepomohou. Bůh nesídlí ve věcech, ale v srdcích svých vyvolených.

Zůstaňme ještě s Filištínskými. Ti po vítězství nad Izraelem ukořistili schránu a přenesli do domu svého boha Dágona.

Když Ašdóďané nazítří časně vstali, hle, Dágon ležel tváří k zemi před Hospodinovou schránou. I vzali Dágona a dali ho zpět na jeho místo. Nazítří za časného jitra vstali, a hle, Dágon zase ležel tváří k zemi před Hospodinovou schránou; Dágonova hlava a obě jeho ruce ležely uraženy na prahu. Z Dágona zůstal jen trup. Proto až dodnes nešlapou v Ašdódu Dágonovi kněží a nikdo, kdo vstupuje do Dágonova domu, na Dágonův práh. (1. Samuelova 5:3-5)

Schrána Dágonovu sochu nepovalila. Byl to Hospodin, kdo svojí mocí povalil Dágona. Jak se poučili? Místo, aby se obrátili k pravému Bohu Izraele, přestali šlapat na práh Dágonova domu. To je pravá pavěra, to je pravá pověra. Spousta lidí nevstoupí dnes na kanál, vykračuje pravou. Myslíte, že jsme modernější než Filištíni a dnešní primitivní kmeny?

Izraelci zvítězili nad Aramejci v horách. Jak na to reagovali Aramejci? Velmi nemoudře, protože pověra je nemoudrost.

Aramejskému králi služebníci řekli: "Jejich Bůh je Bohem hor, proto nás přemohli. Ale budeme-li s nimi bojovat na rovině, jistě přemůžeme my je. Učiň tuto věc: Odvolej ty krále z jejich míst a na jejich místa dosaď místodržitele. A pořiď si vojsko, jako bylo to, co padlo, rovněž koně za koně a vozy za vozy, a budeme bojovat proti Izraelcům na rovině a jistě je přemůžeme." I uposlechl je a učinil tak. (1. Královská 20:23-25)

Kde chybí pravý Bůh, tam kvete, jak vyčteme z Bible, jen bláznovství. To známe z historie a současnosti každého národa. Aramejci byli polyteisté a věřili v omezené specializované božstvo. Nebiblická víra v ochranu omezeným bohem "rovin" nebo "kočičí pracky" je pouhá pověra a hloupost. V podstatě jsou pověrčiví lidé polyteisté, i kdyby věřili jen jedné pověře, protože každá pověra je omezená, ohraničená a proměnlivá.

Pojďme dále, a podívejme se na další pověrčivé modlářství Izraele. Ten se Jeremjášovi vzepřel. Tolik to připomíná i církev, která se tak často vzpírá Božímu Slovu:

"V tom, co jsi nám mluvil ve jménu Hospodinově, tě neposlechneme. Určitě však splníme všechno, co vyšlo z našich úst, že budeme pálit kadidlo královně nebes a že jí budeme přinášet úlitby tak, jak jsme to dělávali my i naši otcové, naši králové i velmožové v městech judských a na ulicích Jeruzaléma. Tehdy jsme měli chleba dosyta, bylo nám dobře, nic zlého jsme nezakoušeli. Od té doby, kdy jsme přestali pálit kadidlo královně nebes a přinášet jí úlitby, máme nedostatek ve všem a hyneme mečem a hladem." Ženy dodaly: "Jestliže pálíme kadidlo královně nebes a přinášíme jí úlitby, cožpak jí bez vědomí svých mužů pečeme obětní koláče, jimiž ji zpodobňujeme, a přinášíme jí úlitby?" (Jeremjáš 44:16-19)

Královna na nebesích. Další babylonská pověra, která přetrvává do dnešních dnů. A co na to Jeremjáš?

Jeremjáš řekl všemu lidu, mužům, ženám i všemu lidu, kteří s ním vedli rozhovor: "Cožpak si Hospodin nepřipomněl ten obětní dým z kadidla, jež jste pálili v městech judských a na ulicích Jeruzaléma vy i vaši otcové, vaši králové a vaši velmožové i lid země? Nepřišlo mu to na mysl? Hospodin už nemohl snést vaše zlé skutky a vaše ohavnosti, jichž jste se dopouštěli. Proto se vaše země stala troskami, úděsem a zlořečením, bez obyvatele, jak je tomu dnes. Protože jste pálili kadidlo a hřešili proti Hospodinu a neposlouchali Hospodina, že jste se neřídili jeho zákonem, jeho nařízeními ani jeho svědectvím, potkalo vás toto zlo, jak je tomu dnes." (Jermjáš 44:20-23)

Jeremjáš říká, protože jste pověrčivě pálili kadidlo královně nebes a pekli jí mazance, postihlo vás zlořečení. Izraelci ale tvrdili opak - Když jsme pálili kadidlo královně nebes, tak nám bylo dobře. Uvědomme si, že starozákonní Izrael byl typ dnešní církve, vždyť člověk víry je Abrahámovým potomkem. Vše, co chci říci, je, že církev musí být na pozoru, aby nesklouzla do pověrčivosti. Jistá část církve pověrčivá stejně už je, jako za Jeremjášových časů.

Přesuňme se k Nebúkadnesarově pověrčivosti. Ten věřil, že v Danielovi přebývá duch svatých bohů. Pravda, jediný pravý Bůh Danielovi Nebúkadnesarův sen vyložil, ale král byl přesto pověrčivý.

Konečně ke mně přišel Daniel, který má jméno Beltšasar podle jména mého boha; v něm je duch svatých bohů. Vyprávěl jsem mu sen: Beltšasare, nejvyšší z věštců, vím, že v tobě je duch svatých bohů a že žádné tajemství ti nedělá potíže. Pověz mi výklad vidění snu, který jsem viděl. (Daniel 4:5-6)

Polyteismus je bez výjimky nutně provázen pověrčivostí. Stačí se podívat do jižní Ameriky, na všechny patrony, každý z nich zastává jinou funkci, každý potřebuje zvláštní modlitbu, aby ochránil. Musíme až do jižní Ameriky?

Námořníci a horníci bývají často pověrčiví, protože jsou v neustálém nebezpečí. Všichni, kdo se bojí, tíhnou k pověrčivosti. Nelze jinak, nejsme-li pevní v pravém nekonečném Bohu, nemáme-li vědomí, že vše pracuje k dobru pro ty, kteří Boha milují, potom se nám do srdce vetřou falešní omezení bůžci, aby nás jakoby ochraňovali. V Jonášovi se dočteme o pověrčivosti starých lodníků.

I uvrhl Hospodin na moře veliký vítr a na moři se rozpoutala veliká bouře. Lodi hrozilo ztroskotání. Lodníci se báli a úpěli každý ke svému bohu a vrhali do moře předměty, které měli na lodi, aby jí odlehčili. Ale Jonáš sestoupil do podpalubí, ulehl a tvrdě usnul. Přišel k němu velitel lodi a řekl mu: "Co je s tebou, ospalče! Vstaň a volej k svému bohu! Snad si nás tvůj bůh povšimne a nezahyneme." Zatím se lodníci mezi sebou smluvili: "Pojďte, budeme losovat a poznáme, kvůli komu nás postihlo toto neštěstí." Losovali tedy a los padl na Jonáše. Řekli mu: "Pověz nám, kvůli komu nás postihlo toto neštěstí. Čím se zabýváš? Odkud přicházíš? Z které země, z kterého lidu?" Odpověděl jim: "Jsem Hebrej a bojím se Hospodina, Boha nebes, který učinil moře i pevninu." Tu padla na ty muže veliká bázeň a řekli mu: "Cos to udělal?" Dozvěděli se totiž, že prchá od Hospodina, sám jim to pověděl. Zeptali se ho: "Co teď s tebou máme udělat, aby nás moře nechalo na pokoji?" Neboť moře se stále více bouřilo. Odpověděl jim: "Vezměte mě a uvrhněte do moře, a moře vás nechá na pokoji. Vím, že vás tahle veliká bouře přepadla kvůli mně." Ti muži však veslovali, aby se vrátili na pevninu, ale marně. Moře se proti nim bouřilo stále víc. Volali tedy k Hospodinu: "Prosíme, Hospodine, ať nezahyneme pro život tohoto muže, nestíhej nás za nevinnou krev. Ty jsi Hospodin, jak si přeješ, tak činíš." I vzali Jonáše a uvrhli ho do moře. A moře přestalo běsnit. Na ty muže padla veliká bázeň před Hospodinem. Přinesli Hospodinu oběť a zavázali se sliby. (Jonáš 1:4-16)

Znova vidíme, že pověrčivost je nerozlučně spjata s polyteismem. Každý se měl modlit ke svému Bohu. Bůh použil jejich pověrčivost, aby se jim zjevil ve své moci. Nevím, jestli se námořníci trvale obrátili a činili opravdové pokání. Vůbec by mne ale nepřekvapilo, kdybychom se s nimi setkali u Ježíšových nohou, vždyť se Hospodinu Izraeli zavázali sliby. Je dobré projít ohněm a vodou. Víte, kolik lidí se k Bohu obrátilo v zákopech? Sám jsem byl přitáhnut Bohem k evangeliu právě skrze svůj polyteismus, lidská božstva nového věku. Tehdy se ale tomu nový věk ještě neříkalo.

Prosím vás, vy, kteří spoléháte na věštby, hvězdy, amulety a rituálky, vy jste duchovní lidé. Vy víte, že zde není jen hmota. Vy víte, že je zde síla, která má v moci vaši ochranu, i vaše zničení. V tom máte pravdu. Spolehněte se tedy plně do péče všemohoucího, nekonečného, neomezeného, neměnného Boha, který na Sebe vzal hříchy na kříž, aby vás v potrestání zastoupil. To už není pověrčivost, to není "pavíra", je to víra. Opravdová víra v jediného Boha vymazává polyteistickou pověrčivost.