2. Pověry

Podíváme se z biblického pohledu na pověrčivost, astrologii a jiné čarodějnictví. Tyto záležitosti hýbají tiskem i rozhlasem. Co o nich říká Bible? Soustřeďme se a uvědomme si, jak se tyto kouzelnické praktiky rozcházejí s absolutním Bohem.

Posledně jsme skončili s pověrčivostí námořníků, začněme dnes s pověrčivostí Ježíšových učedníků. Pověrčivost se nikomu nevyhýbá. Důležité je si ji uvědomit a soustředit se na pravého jediného Boha.

K ránu šel k nim, kráčeje po moři. Když ho učedníci uviděli kráčet po moři, vyděsili se, že je to přízrak, a křičeli strachem. Ježíš na ně hned promluvil a řekl jim: "Vzchopte se, já jsem to, nebojte se!" (Matouš 14:25-27)

Tento verš nás vyučuje více než se na první pohled zdá. Když vidíme něco nadpřirozeného, děsíme se přízraků, a přisuzujeme celý fenomén něčemu svébytnému. Neznámého se bojíme. Máme-li správnou perspektivu absolutně svrchovaného Boha, potom nás nemůže vyděsit ani UFO. Jestli UFO existuje, pak je plně pod Boží kontrolou, i kdyby to byli démoni, protože Bůh je Pánem i pekla. Boží absolutní totalita nad vším, co je, je ten nejutišující balzám na všechno. Máme-li jen Jeho, nepotřebujeme další bůžky, kterých se dovoláváme svojí pavírou, tedy pověrou. Proto Ježíš učedníkům říká, vzchopte se, Já jsem to. Když na nás padne strach z jakéhokoliv důvodu, vzchopme se, Bůh to má ve Své moci.

Další pověrčivá postava z Nového zákona je král Herodes:

Uslyšel o tom král Herodes, neboť jméno Ježíšovo se stalo známým; říkalo se: "Jan Křtitel vstal z mrtvých, a proto v něm působí mocné síly." Jiní říkali: "Je to Eliáš!" A zase jiní: "Je to prorok jeden z proroků." Když to Herodes uslyšel, řekl: "To vstal Jan, kterého jsem dal stít." (Marek 6:14-16)

Herodes připisoval moc Ježíše Krista zmrtvýchvstání Jana Křtitele. Pověrčivost je stále tatáž. Přisuzuje moc komukoliv a čemukoliv, kromě Boha. Ten jediný má moc a Jemu patří veškerá Sláva.

Pověrčivost může vést k poznání pravého Boha, ale také může vést k odmítnutí pravého Boha:

Když přijel na protější břeh moře do gadarenské krajiny, vyšli proti němu dva posedlí, kteří vystoupili z hrobů; byli velmi nebezpeční, takže se nikdo neodvážil tudy chodit. A dali se do křiku: "Co je ti po nás, Synu Boží? Přišel jsi nás trápit, dříve než nastal čas?" Opodál se páslo veliké stádo vepřů. A zlí duchové ho prosili: "Když už nás vyháníš, pošli nás do toho stáda vepřů!" On jim řekl: "Jděte." Tu vyšli a vešli do vepřů; a hle, celé stádo se hnalo střemhlav po srázu do moře a zahynulo ve vodách. Pasáci utekli, přišli do města a vyprávěli všechno, i o těch posedlých. A celé město vyšlo naproti Ježíšovi, a když ho spatřili, prosili ho, aby se vzdálil z jejich končin. (Matouš 8:28-34)

Takové pasáže učí několik doktrín současně. Musíme zůstat jen u jedné záležitosti, a to je pověrčivost, polyteismus gadarenských. Ježíš uzdravil dva posedlé. Vyhnal z nich obzvláště nebezpečné démony. Tito posedlí byli uzdraveni, a lidé už zase mohli tamtudy chodit. Čekali bychom, že gadarenští budou Ježíše oslavovat a děkovat Mu za vysvobození. Nestalo se tak. Naopak Jej prosili, aby odešel z jejich kraje. Báli se jistě těch démonů, báli se jejich msty za to, že je Ježíš vyhnal. Lidé zase přisuzovali větší moc stvoření, než Stvořiteli. Démoni, podle jejich soudu, byli patrně mocnější než Ježíš Kristus. Bylo to božstvo. Více bohů je zase ten pověrčivý polyteismus.

Pověrčivost se nevyhýbá nikomu. Učedníci Pána Ježíše Krista se modlili za osvobození Petra, který byl uvězněn. Anděl jej z vězení vysvobodil. Ale,

Když Petr zatloukl na domovní dveře, přišla služka jménem Rodé, aby se zeptala, kdo to je. Tu poznala Petrův hlas, ale samou radostí hned neotevřela a běžela dovnitř oznámit, že Petr stojí přede dveřmi. Ale oni jí řekli: "Ty ses zbláznila!" Ona však trvala na tom, že je to pravda. Řekli jí: "Tak to musí být jeho duch!" Ale Petr stále tloukl. Šli tedy otevřít a užasli, když ho spatřili. (Skutky 12:13-16)

Učedníci se modlí za Petrovo osvobození, a když byli Bohem vyslyšení, tak služce řekli, že se zbláznila. Dokonce je jejich pověrčivost navedla, aby si mysleli, že za dveřmi nestojí Petr, ale jeho duch! Dá se říci, že nedůvěřovali Bohu, a více věřili, že je Petr už mrtev. Pověra je pavíra, pověra je nevíra v jediného Boha, pověra je uznání jiného božstva než jediného Boha, otce Ježíše Krista. V židovském národě byli, jako ostatně v každém národě, různí kouzelníci a šamani, i když si říkali jinak. Přečtěme si o nich něco:

Také někteří židovští zaříkávači, kteří cestovali od města k městu, pokusili se užívat ke svému zaklínání jména Pána Ježíše. Nad těmi, kteří byli posedlí zlými duchy, říkali: "Zaklínáme vás Ježíšem, kterého káže Pavel." Tak to dělalo sedm synů Skévy, prý židovského velekněze. Ale zlý duch jim řekl: "Ježíše znám a o Pavlovi vím. Ale kdo jste vy?" Tu člověk, v kterém byl ten zlý duch, se na ně vrhl, všechny je přemohl a tak je zřídil, že z toho domu utekli nazí a plní ran. To se rozhlásilo mezi všemi židy i pohany, kteří žili v Efezu; na všechny padla bázeň a jméno Pána Ježíše bylo ve velké úctě. Přicházeli i mnozí z těch, kteří uvěřili, a přede všemi vyznávali, že také oni dříve používali zaklínání. Nemálo pak těch, kteří se zabývali magií, přinesli své knihy a přede všemi je spálili. Jejich cena se odhadovala na padesát tisíc stříbrných. (Sk 19:13)

Zaklínání a vyhánění duchů Ježíšem Kristem, jak vidíme, může mít velmi vážné následky. Zaklínači totiž zase spoléhají na své bůžky a božstvo, které ani božstvem není. Kdo naslouchá zaklínačům, ten je polyteista, spoléhá na jinou duchovní bytost než na pravého Boha.

Malťané měli sklony k polyteismu, a tím byli nevyhnutelně pověrčiví, věřili v jiné síly než v Boha, v kterém vše spočívá, a který nese všechno Svým mocným Slovem. Byli schopni přičíst božství i člověku.

Když Pavel nasbíral náruč chrastí a přiložil na oheň, zakousla se mu do ruky zmije, která prchala před žárem. Jakmile domorodci uviděli, že mu visí na ruce had, říkali si mezi sebou: "Ten člověk je určitě vrah. I když se zachránil z moře, bohyně odplaty nedovolila, aby zůstal na živu." Ale Pavel setřásl hada do ohně a nic zlého se mu nestalo. Oni čekali, že oteče nebo že najednou padne mrtev. Když to však dlouho trvalo a viděli, že se s ním nic neděje, začali naopak říkat, že je to nějaký bůh. (Skutky 28:3-6)

Tolik bůžků se kolem nás prochází. Třeba takový kominík, na toho si musíme sáhnout, ať nás ochrání od zlého, a přinese nám štěstí. Je to jen nevinná legrace? Nebo na kominíka tak trošičku spoléháme? Konsultujeme naše přání a potřeby s Bohem nebo s bůžkem? Ježíš Kristus ale říká:

Miluj Hospodina, Boha svého, celým svým srdcem, celou svou duší a celou svou myslí. (Matouš 22:37)

Kdyby celá naše mysl, duše a srdce byla opravdu soustředěna na Boha, jistě by nám kominíci v jakékoliv formě neleželi ani v patě, natož tak v srdci. Vím, nikdo, vůbec nikdo neobstojí, všichni máme srdce naplněno spoustou duchovního harampádí. Jak to dobře Bůh naplánoval. My neobstojíme, ale On ano! Naše spása je z Něho, ne z nás. Kdybychom byli spaseni kvůli našim skutkům a rozhodnutí, potom by nikdo, ani jeden neobstál.

Zastavme se ještě u astrologie, mám rád její český výraz - hvězdopravectví. Slunce, měsíc, planety a souhvězdí se stávají těmi věcmi, které ovládají a kontrolují naše osudy. Zde už nejde ani o bytosti, ale neživé objekty, které bezduše obíhají na předem vypočitatelných drahách. To jsou bozi astrologie. V nich vězí ten polyteismus. Ony jsou postaveny na roveň biblického Boha. Jistě, byly Bohem stvořeny a roztočeny přesně podle fyzikálních zákonů, které byly opět dány Tím Zákonodárcem všech zákonodárců; jinak by se jejich seskupení nedala předem ani vypočítat. Na přesných výpočtech astrologie přece stojí. Člověk se klaní omezenému stvoření s počátkem a koncem, místo aby se klaněl neomezenému Stvořiteli bez počátku a bez konce. Co říká astrologii, královně pověr Bible? Bible ji odsuzuje do pekel, i ty, kteří jí provozují. Poslechněme si nejprve, co říká Bůh Izraeli. Jestliže to říká Izraeli, říká to i nám, protože Izrael je typ církve.

Dome izraelský, slyšte slovo, které proti vám promluvil Hospodin. Toto praví Hospodin: "Neučte se cestě pronárodů a neděste se nebeských znamení, i když se jich děsí pronárody. (Jeremjáš 10:1-2)

Hospodin tuto radu dával Židům především proto, že dobře věděl, jak jsou náchylní přijmout praktiky pohanských národů. I dnešní církev je stejně náchylná, vždyť žije ve světě. Jak jsou věřící denně bombardováni astrologickými rubrikami snad ve všech novinách a časopisech. Dnešní lidé se děsí astrologických předpovědí. Proč? Protože nebeská mrtvá tělesa jsou božstvem. Pověrčivost je, jak si neustále ukazujeme, polyteismus. Polyteismus byla také příčina lidského pádu. Satan přece Adamovi a Evě řekl, že budou jako Bůh, když ochutnají ovoce ze stromu poznání dobrého a zlého. Člověk chtěl být bohem. Třeba jen tím druhým, nebo třetím, ale bohem přece. Touha po bohorovnosti přivodila člověku pád, a pozůstatek po ní je v prvé řadě polyteismus, což je ctění stvoření jako božstva. Člověk padl pavírou, tedy pověrou, chybně věřil, že se stane bohem.

Na několika místech Bible jasně ukazuje, že hvězdopravci nejsou vševědoucí, a že se mýlí. Tuto pravdu králi Nebúkadnesarovi jasně sdělil Daniel:

Daniel králi odpověděl: "Tajemství, na které se král ptá, nemohou králi sdělit ani mudrci ani zaklínači ani věštci ani planetáři. (Daniel 2:27)

Lidé, nevěřte stvoření. Nevěřte planetářům. Nic nevědí. Věřte Bohu, jedinému, nestvořenému. Tolik si zakládáme na vědě, na modernosti, na pokroku. A v pověrčivosti se nezměnilo nic. Polyteismus se zdá být jako nějaká archaická pohádka, přesto je s námi i na stránkách tisku materialistického dialektismu.

Tolikrát si myslím, že my Češi jsme proto po Albánii nejateističtějším lidem Evropy, že jsme prosáknuti Rudolfskou dobou, alchymie, astrologie, okultismu a veškerým tím tajemným golemstvím rabiho Loewa. Jako by se Čechy znovu stávaly bohémskou stolicí evropského okultismu, pohanství a pověrčivosti. Nestaňme se evropským Babylónem! Babylonský Nebúkadnesar měl také plný dvůr psychiků a kouzelníků. Ten měl sen:

Viděl jsem sen a ten mě vystrašil. Představy ve snu na lůžku, vidění, která mi prošla hlavou, mě naplnily hrůzou. Vydal jsem rozkaz, aby ke mně byli uvedeni všichni babylónští mudrci, aby mi sen vyložili. Přišli tedy věštci, zaklínači, hvězdopravci a planetáři. Vyprávěl jsem jim sen, ale jeho výklad mi nemohli oznámit. (Da 4:2-6)

Nebúkadnesar si dobře uvědomoval omezenost svých planetářů. Moc jim nedůvěřoval. Okultní pověrčivost, čarodějná pavíra, je totiž lež. Kdyby to byla jen lež bez následků! Je to lež s těmi nejtragičtějšími následky. Končí totiž v plamenech. Tak to prorokuje Boží Slovo Babylónu. Naše pověrčivé okultní a astrologické praktiky totiž z Babylónu pochází:

Postav se tu se svým zaklínáním, se spoustou svých kouzel, jimiž se od mládí zaměstnáváš! Snad budeš mít úspěch, snad naženeš strachu. Zmalátnělas přes svá velká rozhodnutí. Jen ať se postaví a zachrání tě ti, kdo pozorují nebesa, kdo zírají na hvězdy, kdo při novoluní uvádějí ve známost, co by tě mohlo potkat. Hle, jsou jako sláma, spálí je oheň. Ti nevysvobodí z moci plamene ani vlastní život. Nezbude ani žhavé uhlí, pro ohřátí ani oheň, u něhož by bylo možno sedět. Tak dopadnou ti, jimiž se zaměstnáváš, s nimiž obchoduješ už od svého mládí. Každý z nich na svých cestách zbloudí, nespatří tě nikdo. (Izajáš 47:12-15)

Astrologové budou hořet v plamenech, i ti, kdo jim naslouchají. Nevysvobodí se! To je Slovo Boha jediného a všemohoucího. Přátelé, nezaměstnávejme se pověrčivostí a především astrologií. Neobchodujme s vlastním životem.

Podívejme se, jak řešil smrtelnou situaci k smrti rozklepaný král Beltšasar, Nebúkadnesarův syn, když prsty ruky napsaly na stěnu "mené mené tekel ufarsín:

Král mocně zvolal, aby přivedli zaklínače, hvězdopravce a planetáře. Babylónským mudrcům král řekl: "Kdokoli přečte toto písmo a sdělí mi výklad, bude oblečen do purpuru, na krk mu bude dán zlatý řetěz a bude mít v království moc jako třetí po mně." Všichni královští mudrci tedy vstoupili, ale nebyli schopni písmo přečíst a oznámit králi výklad. Král Beltšasar byl pln hrůzy a barva jeho obličeje se změnila. I hodnostáři byli zmateni. (Da 5:7-9)

V této smrtelné křeči hledal útěchu v okultismu. Hledejme, přátelé, útěchu u Pána Ježíše Krista. Zbavme se bůžků, patronů, astrologů, zbavme se polyteismu. Pověrčivost, polyteismus, to je nejzákladnější porušení nejprvnějšího přikázání:

Nebudeš mít jiného boha mimo mne. Nezobrazíš si Boha zpodobením ničeho, co je nahoře na nebi, dole na zemi nebo ve vodách pod zemí. Nebudeš se ničemu takovému klanět ani tomu sloužit. Já jsem Hospodin, tvůj Bůh, Bůh žárlivě milující. Stíhám vinu otců na synech do třetího i čtvrtého pokolení těch, kteří mě nenávidí, ale prokazuji milosrdenství tisícům pokolení těch, kteří mě milují a má přikázání zachovávají. (Exodus 20:3-6)