Nedostatky výchovy

V minulých pořadech jsme hovořili o vztahu mladých lidí ke křesťanství a nedostatkům v morální výchově mládeže. Dnes se zaměříme na nedostatky výchovy v duchovní oblasti. Naše společnost ignorovala a popírala duchovní realitu lidského života po mnoho let, proto je mezi námi obrovské množství lidí, kteří se v duchovní oblasti vůbec nedovedou orientovat a jsou snadnou obětí obratných manipulátorů. Lidem chybí základní instinkt, který by je ochránil před nebezpečím svodů. Veřejnost je znepokojena a rodiče mají oprávněný strach, aby se jejich děti nestaly členy různých gangů, nebo aby nepodlehly vlivům některých sekt, které u nás působí. Budeme-li si namlouvat, že se to našich dětí netýká, mýlíme se. Sekty skutečně vyvíjejí přesně cílené akce mezi mladými lidmi. Zájem o okultní dění v celé společnosti se rozvíjí do netušených rozměrů. Přirozeně, i děti mají zájem o nadpřirozené úkazy, vábí je tajemno a nevědomky se mohou zaplést do situací, se kterými si nedovedou poradit. Vliv filmů, televize i samotná výuka ve školách připravuje děti na to, aby přijímaly nové duchovní směry, které mohou být v určitých případech velmi nebezpečné. Málokdo si uvědomuje, že mnohé psychické problémy, nejen dětí, ale i dospělých, mohou spadat do oblasti démonických vlivů. Kde hledat kořeny a počátky těchto problémů?

Podívejme se nejdříve na výuku ve školách a poučme se ze zkušeností v Americe a Kanadě. Když se před více než dvaceti lety dostávalo učení Nového věku do osnov amerických a kanadských studentů, málokdo tušil, co bude konečným výsledkem moderních metod kontroly a ovládání myšlení člověka. Prvotním účelem nové výuky bylo snižovat stres dětí a zvýšit jejich koncentraci. Cíl výchovy a vyučování se pomalu posouval od základů výuky znalostí a informací do oblasti životních postojů a cítění. Tato vzdělávací terapie obsahuje další odborné termíny jako je: objasnění obecných hodnot, pozměňování chování, ověřování morálních hodnot, vyšší kritické myšlení a holistické (ucelené) myšlení. Mezi tyto výchovné metody, které přímo souvisejí s učením Nového věku a jsou psychologicky velmi účinné, patří vizualizace, směrovaná fantazie a meditace. Měli bychom si uvědomit, že učení Nového věku neuznává absolutní pravdu, ale pouze pravdy relativní. Každý jedinec je součástí vesmírné moudrosti a potom jsou přijatelné všechny osobní pravdy. Účelem vzdělání je tyto dílčí pravdy společně objevovat, aby každé dítě našlo svoji pravdu. Pravidla platná pro všechny přestávají existovat. Podívejme se na několik příkladů v amerických učebnicích pro nejmenší.

Nové učebnice pro nejmenší obsahují neskutečné příběhy s okultními náměty, které mohou u dětí vzbuzovat strach. Z učebnic se vytratily kladní hrdinové a rodinné příklady. Již nejednou se stalo, že prvňáček přijde domů s pláčem, že chce mít také dvě maminky nebo dva tatínky, jako jejich spolužáci. V učebnicích chybí jakákoliv zmínka o křesťanské etice a morálce. Například řada kanadských učebnic nazvaná VLIV, připravila pro prvňáčky cvičení, kde mají odpovídat na otázky, zda by byli raději udušeni hadem, spolknuti velkou rybou, sežráni krokodýlem a nebo rozmačkáni hrochem, který se na ně posadí.

Druháci mají za úkol namalovat zelenou příšeru, která svými dlouhými a ostrými drápy drtí hlavičku malého dítěte. Ve třetí třídě se děti naučí čarovná zaříkávání. Žáci se seznamují s neznámými tvory, nadpřirozenými silami a s mimozemskými civilizacemi. Ve čtvrté třídě mohou žáčci prožívat horory, jejichž spolutvůrci jsou oni sami. V dalších ročnících žáci pracují například s učebnicí s názvem Závody, kde se učí rychlému rozhodování a reakcím v životních situacích podvodníků. Proč se potom divit, všeobecnému názoru, že podvod a nečestnost je špatná pouze tehdy, když jsme přistiženi.

Nedílnou součástí dnešní ucelené výchovy je rovněž sexuální výchova. Odborníci nám namlouvají, že děti potřebují názornou sexuální výchovu od nejútlejšího věku. Sexuální výchova, která má děti přiměřeně poučit, často vede k sexuální volnosti, experimentům a nezodpovědnosti. Věřte, že právě nejnázorněji poučená mládež, se všemi ochrannými pomůckami, bude mít zpackaný život a zjizvenou duši. Dnes je jen velmi málo dospělých, kteří jsou přesvědčeni o škodlivosti a nebezpečí sexuální volnosti. Odborníci nás přesvědčují, že jen 10% mužů a 20% žen jsou schopni zachovat manželskou věrnost. To však není výsledek lidské přirozenosti, ale výsledek absence morální výchovy jich samých. Autoři těchto učebnic jsou často přesvědčeni, že například pornografie je zaručeně neškodná. Není třeba čekat dalších deset až patnáct let, než si ověříme, jaký vliv budou mít tyto výchovné metody na mladou generaci. Zhoubné následky nepoznáme okamžitě, ale již dnes se můžeme ptát, proč vidíme takový nárůst sexuálních deviací, homosexuality, znásilňování a zneužívání dětí? Otupené svědomí a naprostá sobeckost naučila člověka neuznávat absolutní hodnoty, nerespektovat autority ani zákony, protože samotná jejich interpretace je relativní. Nemůžeme opomenout vliv televize, filmů, snadno dostupných videokazet s porno filmy, rockové hudby a comixů. To vše přímo ovlivňuje myšlení a chování mládeže. Většina pedagogů pozná, které dítě je odkojeno televizí. Pozná se to nejen na jejich chování, ale i na slovní zásobě. Výstižný název "televizní bačkora" je dostatečně výmluvný. Takový člověk je mdlého rozumu, bez vlastního názoru a morálně relativistický. Často žije ve světě fantazie, ztotožňuje se s postavami fyzických supermanů a sexuálních přeborníků. Právě nesplnění snů může v někom vyvolat agresivitu. Řada lidí, včetně dětí, je na televizi chorobně závislá. Od chvíle, kdy dospělí začali používat dálkové ovládání, za nějaký čas přibrali na váze. Skutečnou fyzickou a psychickou kondici odhalí nejlépe stav branců v armádě. Statistické srovnání během posledních desítek let vykazuje znepokojivý trend.

Vychovatelé a rodiče hledají odpověď na problémy chování u psychologů, neurologů a při tom zapomínají, že naše generace trpí morálním i duchovním analfabetismem. Snahou ministerstev školství a pedagogů je výchova nového moderního člověka, nezatíženého morálními a náboženskými předsudky. Společně utvářejí jednotný světonázor a relativní myšlení, které vede často k znevažování tradičních rodinných vztahů a k zesměšňování křesťanských hodnot. Je úplně zbytečné, aby rodiče a vychovatelé vysvětlovali mládeži, proč není správné používat drogy, když zákonodárci diskutují o legalizaci drog a jejich užívání a obchodování s nimi je tak běžné. ?Můžeme s klidným svědomím říci, že naše společnost chrání děti natolik, aby přijímaly jen to, co je pro jejich věk vhodné a morálně nezávadné? Snad právě tento nedostatek je důvodem, proč stále více mladých řeší své vnitřní problémy alkoholem, drogami i sebevraždou. U dětí, které trpí strachem z bezvýchodnosti, se stále častěji objevují mentální problémy. Takové děti jsou přirozeně těžko vychovatelné a zvládnutelné.

Rodiče mají čím dál méně času a trpělivosti na výchovu. Často podléhají opakovanému přesvědčování, že výchovu zvládnou nejlépe odborníci a profesionálové. Čím více se však o děti starají pedagogové, psychologové, sexuologové, sociální pracovníci a další odborníci, tím horší výsledky vidíme. Žáci ve školách vstřebávají dávky jedu, které rozkládají hodnotový systém. Názory a pohled na život dětí a rodičů jsou protichůdné. Výchova dětí, ať ji vykonávají rodiče nebo odborníci, patří k tomu nejzodpovědnějšímu poslání, jaké ve společnosti máme. Kvalitní výchova budoucích generací ovlivní kvalitu i kvantitu jejich života. Rodiče mají povinnost předávat rodinné, osobní morální a etické hodnoty svým dětem. Každý z nás rodičů by si měl uvědomit, že děti jsou nám Bohem propůjčeny jen na určitou dobu, během níž máme zodpovědnost připravit je na život. Zakončeme dnešní zamyšlení opět slovy Bible, z knihy Přísloví, které promlouvají do duše rodičům i dětem:

Počátek poznání je bázeň před Hospodinem, moudrostí a kázní pohrdají pošetilci. Pošetilec znevažuje otcovské kárání, kdežto kdo na domluvy dbá, jedná chytře. Vlídná odpověď odvrací rozhořčení, kdežto slovo, které ubližuje, popouzí k hněvu. Ucho, které poslouchá životní domluvy, bude přebývat mezi moudrými. Kdo se vyhýbá pokárání, neváží si vlastního života, kdežto kdo domluvy poslouchá, získává rozum. Získat moudrost je lepší než ryzí zlato a získat rozumnost je výbornější než stříbro.