1. Sexuální výchova

Pohled na současnou morálku nebo spíše na nedostatek morálního vědomí a cítění ve společnosti posouvá laťku přijatelnosti o další mílový krok. Podívejme se na několik morálních otázek, které spolu úzce souvisejí. V několika pořadech se zaměříme na sexuální výchovu dětí a sexuální zneužívání dětí.

Tam, kde bylo sexuální vyučování zavedeno již dříve, došlo k řadě změn. Za zmínku stojí změny v kvalifikaci sexuálních úchylek. To, co bylo dříve trestné, je dnes zcela normální, legální a přijatelné.

Hodiny sexuální výchovy mají za úkol přinést žákům informace o biologii rozmnožování; zabývat se problémy, které provázejí dospívání; přinést informace o různých metodách antikoncepce; dále informace o prevenci sexuálního zneužívání; sdělit fakta o potratech a informace o dostupnosti antikoncepčních prostředků. Nedílnou součástí sexuálního vzdělání je rovněž diskuze o názorech na různé druhy sexuálních projevů. Děti jsou poučeny o všech sexuálních praktikách, včetně všech dříve uznávaných sexuálních deviací, které jsou nyní překvalifikovány pouze na jiný životní styl. Žáci se seznamují se všemi formami sexuálního vyžití, jakékoliv sexuální preference, protože prý jen dobře informovaný člověk pozná, zda dává přednost heterosexuálnímu nebo homosexuálnímu vztahu. V oblastech sexuální výchovy je vše přijatelné s výjimkou znásilnění. Instrukce jsou explicitní a pomůcky názorné. Žáci diskutují o erotice i technice sexuálního styku a učitel moderátor má zastávat "morálně neutrální hodnoty". Z vyučování jsou naprosto vyloučeny jakékoliv represivní náboženské nebo absolutní morální standardy, které patří k tradičním hodnotám rodiny nebo společnosti. Většina odborníků sexuální výchovy považuje pohlavní aktivitu mladistvých za něco zcela přirozeného. Od žáků se očekává, že své nabyté vědomosti použijí v praxi podle své potřeby a podle svého uvážení. Jen oni sami rozhodují o tom, zda budou sexuálně aktivní či ne, bez ohledu, zda je to vhodné či správné. Kdybychom zachovávali podobnou morální neutralitu hodnot v jiných oblastech života, asi bychom těžko pochodili. Kdo z nás si umí představit, jak by vypadala například silniční doprava, kdybychom se stejnou neutralitou hodnot přistupovali k zákonům v oblasti dopravních předpisů, nemluvě o užívání drog, alkoholu, vztahu k majetku jiných lidí, v otázkách hodnoty lidského života až po pracovní zařazení?

Moderní společnost posledních let se potýká s řadou vážných společenských problémů. Nárůst kriminality, rozklad rodiny, vysoká rozvodovost, manželská nevěra, znásilnění, nemanželské děti, zneužívání a fyzické ohrožování dětí, dětská pornografie, prostituce, to jsou jen některé krizové prvky, jejichž společným jmenovatelem je sexuální chování bez zábran. Na první pohled by se mohlo zdát, že zavedení sexuální výchovy pomůže tyto problémy řešit, ale je tomu právě naopak. Po zavedení sexuální výchovy v amerických školách se podstatně zvýšil počet těhotenství u dívek mladších 15 let, vzrostl počet potratů. Odborníci na sexuální výchovu rozhodli, že je třeba mládeži zpřístupnit antikoncepční prostředky. Čeho tím dosáhli? Přibývá množství sexuálně přenášených chorob a znásilnění. Sexuálně poučená mládež experimentuje a dokonce nejsou neobvyklé případy sexuálního násilí přímo ve školách. Mladiství znásilňují mladší spolužáky. Při výzkumu ve dvanácti amerických státech vyšlo najevo, že víc než polovina znásilněných dívek je mladší osmnácti let. Z každých šesti znásilnění je násilí spácháno na dívce, raději dítěti, mladším dvanácti let! I zde platí zákon akce a reakce.

Morálka se v hodinách sexuální výchovy nevyučuje a pokud nepatří ani k diskutovaným a výchovným tématům v rodině, není divu, že mládež je morálně deformovaná právě v sexuální a citové oblasti. Morálka, obzvláště ta křesťanská, je v očích odborníků úchylka nepřejících a zarytých puritánů. Morálka a sexuální zdrženlivost, cudnost nemají podle mínění odborníků žádné místo ve výchově. Kam vedou neutrální hodnoty, vidíme ze statistických údajů. Samotné sexuální informace nevedou mládež k zodpovědnosti za vlastní chování. Místo hledání příčin morálního úpadku hovoříme o bezpečném sexu, o prevenci sexuálně přenášených chorob a předáváme informace o nákaze virem AIDS. Podívejme se, v čem se sexuální výchova v morálně neutrálním prostředí mýlí? Ze zkušeností západních zemí můžeme prohlásit, že:

1. Sexuální výchova bez morálních hodnot je přímo zodpovědná za nárůst promiskuity.

2. Dostupnost antikoncepčních prostředků svádí mládež ke zvýšené sexuální aktivitě.

3. Používání antikoncepčních prostředků vzbuzuje mylné naděje, že se nemůže nic stát. Plánované rodičovství není totéž co sexuální zábava a experimenty.

4. Názor, že sexuální výchova pomůže snížit počet potratů, je jen neuskutečněné přání. Právě naopak, zvýšená sexuální aktivita a časté selhání antikoncepce počet nechtěných těhotenství a potratů pouze zvyšuje.

Lidská sexualita je důležitou částí našeho života, ale nemůžeme jí brát na lehkou váhu. Těm, kteří tuto skutečnost opomíjejí, hrozí řada nebezpečí, která mohou trvale zdeformovat a ovlivnit jejich budoucí život. Nezodpovědnost a absence morálních hodnot v mládí je příliš vysoká cena za sexuální dobrodružství a krátkodobé poblouznění. Všem, kdo začínají sexuální život mimo manželství s partnerem, který má předchozí sexuální zkušenosti, hrozí nebezpečí, že se mohou nakazit virem HIV, který vede k onemocnění chorobou AIDS. Přímé nebezpečí smrti nemůžeme podceňovat. Sexuálně přenášené choroby mohou připomínat celý život prohřešky mládí svojí nepříjemností a trvalými zdravotními následky - od fyzického utrpení až po neplodnost. Citové zranění a poškození může narušit další partnerské vztahy. Psychické problémy spojené s partnerskou zradou, nedobrovolným sňatkem s nevhodným partnerem, nečekaným či nechtěným těhotenstvím, potratem, někdy i vícenásobnými, následnou neplodností jsou celoživotní jizvou v životě ženy. Mladí, kteří projdou jedním nebo více traumatickými zážitky volají až když je pozdě, kde jsou ti, kteří mě mohli varovat? V celé historii lidstva ještě nikdo nepřišel s lepším smyslem a naplněním sexuálního života, než jaký najdeme v Bibli. To, co se všeobecně o křesťanském pohledu na sex tvrdí, to, že slouží pouze k rozmnožování, k plození dětí, se nezakládá na pravdě. V knize Genesis se dočteme:

I řekl Hospodin Bůh: "Není dobré, aby člověk byl sám. Učiním mu pomoc jemu rovnou." (Genesis 2:18)