3. Můžeme milost ztratit?

Připouští Boží slovo ztrátu milosti? Křesťané odpovídají buď ano, milost spásy můžeme ztratit, anebo ne, milost spásy nemůžeme ztratit. Patřím k těm druhým, doufám, že vám to v lásce vysvětlím. Na každou problematickou otázku musíme odpovědět co největším počtem veršů, které se jí dotýkají. Musíme najít, pomocí Ducha svatého, takovou interpretaci, která vyhovuje všem i zdánlivě si protiřečícím veršům.

Nejprve se však podívejme na verše, které bez pochyb učí, že milost je udělena jen jednou, proto nemůže být odejmuta. Jak by mohl třeba Pavel ztratit milost, když už před narozením jeho spása byla jistá věc?

Ale ten, který mě vyvolil už v těle mé matky a povolal mě svou milostí, rozhodl se ... (Galatským 1:15)

My všichni, kdo jsme omilostněni, jsme byli vyvoleni dříve, než Bůh začal tvořit. Je to mimo naše chápání, ale je to tak:

...v něm nás již před stvořením světa vyvolil, abychom byli svatí a bez poskvrny před jeho tváří. (Efezským 1:4)

A ještě jeden verš, který to bez výhrady potvrzuje:

...který nás spasil a povolal svatým povoláním ne pro naše skutky, nýbrž ze svého rozhodnutí a z milosti, kterou nám daroval v Kristu Ježíši před věčnými časy (2. list Timoteovi 1:9)

Jak můžeme ztratit Jeho milost, když pro Něj naše postavení ve věčnosti byla vždy vyřešená záležitost?

Další verše stvrzují, co jsme si už řekli.

...a byli předem vyhlédnuti od Boha Otce a posvěceni Duchem, aby se poslušně odevzdali Ježíši Kristu a byli očištěni pokropením jeho krví: milost vám a pokoj v hojnosti.(1. list Petrův 1:2)

Všichni spasení byli podle tohoto verše předem vyhlédnuti.

Moje ovce slyší můj hlas, já je znám, jdou za mnou a já jim dávám věčný život: nezahynou navěky a nikdo je z mé ruky nevyrve. (Jan 10:27-28)

... Vždyť Bůh řekl: ‚Nikdy tě neopustím a nikdy se tě nezřeknu.' (List Židům 13:5b)

Jak vidíme v předchozích verších, koho Ježíš jednou drží, toho už nepustí. Avšak z našeho hlediska, protože jsme svázáni časem, prostorem a hmotou, se odpověď zdá složitější. Otázka milosti je stejně paradoxní jako otázka Kdo napsal Bibli. Duch svatý nebo lidé? Bible učí obojí. Přesto o diktátu, nebo magnetofonovém záznamu nemůže být ani řeči. Diktování textu a zápis textu probíhají následně v čase. V Boží bezčasovosti však diktování a zapisování neexistuje. Ani o tom nemůžeme diskutovat, nemůžeme si to představit, protože vězíme ve stvoření, jsme v čase, prostoru a hmotě "uvězněni". Věřím však, že Bibli vdechnul stoprocentně Bůh a že ji napsali stoprocentně lidé. Jak to jde dohromady, to se mne neptejte, my tomu nebudeme zde na zemi nikdy rozumět. Podobně, kdo byl Ježíš Kristus? Bůh nebo člověk? Stoprocentně Bůh, a stoprocentně člověk. Pro nás je to paradox, ale pro Boha ne, protože není subjektem svého stvoření, totiž času, prostoru a hmoty. Pro nás je nepochopitelné, aby byl někdo současně tu i jinde, aby byl současně člověkem i Bohem, aby nám něco vnuknul a současně nám ponechal svobodnou vůli, aby jedny udržel ve víře a druhé ponechal v nevíře a přesto, aby to bylo naše svobodné rozhodnutí! Zde jsou příklady:

Sám Bůh pokoje nechť vás cele posvětí a zachová vašeho ducha, duši i tělo bez úrazu a poskvrny do příchodu našeho Pána Ježíše Krista. (1. list Tesalonickým 5:23)

Pán však dovede vytrhnout zbožné ze zkoušky, ale nespravedlivé uchovat pro trest v den soudu;(2. list Petrův 2:9)

To je verš pro ty, kdo se pohoršují nad tím, kdyby Hitler uvěřil, tak by byl spasen. Samozřejmě byl, ale Pán dovede uchovat víru i nevíru, protože Mu bylo vždy jasné, kam každý z nás na věčnosti patří, aniž by porušil naše rozhodování. Dohadujeme se o věcech, které nikdy nerozřešíme, z jednoduchého důvodu - nejsme totiž Bohem. Snažíme se vysvětlit a pochopit Jeho cesty tím, že stahujeme bezrozměrného a tím neomezeného Boha do našeho trojrozměrného světa, čímž Jej omezíme na supermana. Dohadujeme se o paradoxu, který je paradoxní jen v naší trojrozměrné omezenosti.

Kolik lidí už za mnou přišlo - jak je to s jejich drahými, kteří byli kdysi tak zapáleni pro Boha a dnes se od něj odvrátili. Ztratili Boží milost? Co mám na to říci? Nejsem Pán Bůh, a nerozhoduji, jako ostatně žádný člověk, o věčném osudu lidí. Učí následující verše ztrátu milosti?

Jestliže tedy ti, kdo poznáním Pána a Spasitele Ježíše Krista unikli poskvrnám světa, znovu se do nich zapletou a podlehnou jim, budou jejich konce horší než začátky. Bylo by pro ně lépe, kdyby vůbec nebyli poznali cestu spravedlnosti, než aby se po jejím poznání odvrátili od svatého přikázání, které jim bylo svěřeno. Přihodilo se jim to, co říká pravdivé přísloví: ‚Pes se vrátil k vlastnímu vývratku' a umytá svině se zase válí v bahništi. (2. list Petrův 2:20-22)

Tyto verše popisují především falešné učitele, ale v širším slova smyslu se vztahují na všechny nevěřící, kteří stále ještě vypadají nebo po celý svůj život vypadali jako věřící. Předchozí verše zřetelně ukazují, že na povrchu umytá svině zůstala uvnitř nezměněna, a pes zůstal uvnitř psem, přestože se zdálo, že se po určitý čas k vlastním vývratkům nevracel. Je jasné, že jakoby spasení, kteří spaseně vypadají, provozují kosmetické křesťanství. Jejich víra je jen pomáda:

Vyšli z nás, ale nebyli z nás. Kdyby byli z nás, byli by s námi zůstali. Ale nezůstali s námi, aby vyšlo najevo, že nepatří všichni k nám, kdo jsou s námi.(1. list Janův 2:19)

Následující verš sděluje:

Zbavili jste se Krista, vy, kteří hledáte ospravedlnění v Zákoně; vypadli jste z milosti. (Galatským 5:4)

Pavel zde vůbec neučí, že tito Krista už měli, pak se Jej zbavili a tak ztratili milost, jako by vševědoucí Boží duch, který zná naši existenci v bezčasovém koncentrátu, byl nucen do nás vstupovat a vystupovat podle toho jak my, hříšníci, pískneme. Pavel jen oznamuje - Protože dáváte přednost obřízce, tak se zbavujete Krista a tím jste odečteni (což je další význam slovesa ekpipto) z milosti. Pavel učil vždy jen ospravedlnění, nikdy ne odospravedlnění.

Jak vysvětlíme následující?

Každou mou ratolest, která nenese ovoce, odřezává, a každou, která nese ovoce, čistí, aby nesla hojnější ovoce. Vy jste již čisti pro slovo, které jsem k vám mluvil. Zůstaňte ve mně, a já ve vás. Jako ratolest nemůže nést ovoce sama od sebe, nezůstane-li při kmeni, tak ani vy, nezůstanete-li při mně. Já jsem vinný kmen, vy jste ratolesti. Kdo zůstává ve mně a já v něm, ten nese hojné ovoce; neboť beze mne nemůžete činit nic. Kdo nezůstane ve mně, bude vyvržen ven jako ratolest a uschne; pak ji seberou, hodí do ohně a spálí. (Jan 15:2-6)

Kristus zde hovoří o dvou typech učedníků. O jedenácti pravých, kteří stojí před ním, a jednom nepravém, Jidášovi, který již odešel Jej zradit. V této souvislosti hovoří o věřícím učedníkovi - následovateli, a nevěřícím učedníkovi - následovateli. Nevěřící následovatel Krista nemá s Kristem živý vztah. Věřící následovatel Krista vztah s Kristem má:

Každý, koho mi Otec dává, přijde ke mně, a kdo ke mně přichází, toho jistě nevyženu ven. (Jan 6:37)

Jidáš byl sice učedníkem, následoval na povrchu Krista, ale nikdy nebyl spasen, nikdy nevěřil a nikdy neměl s Kristem živý důvěrný osobní vztah. Jidáš je prototyp Kristových učedníků a následovatelů, kteří nikdy nebyli spaseni. Tito nikdy nemohou ztratit milost, protože ji nikdy neměli, jako ji neměl Jidáš. Ztratit se dá jen to, co máme. Proč by měli praví omilostnění věřící ztratit milost, když si je pro Sebe vybral sám Pán?

Ne vy jste si vybrali mne, ale já jsem si vybral vás a ustanovil jsem vás, abyste vyšli a nesli ovoce a vaše ovoce aby zůstávalo; (Jan 15:16)

Lidé, důvěřujme Pánu. On si nás vybral už před věky, On si nás ve své milosti udrží. Ten, kdo se vybere sám, také nemůže ztratit milost jednoduše proto, protože ji nikdy neměl.