Zápas o duši 
         

Pro přirozenou mysl člověka není nic tak těžké přijmout, jako učení o Boží absolutní svrchovanosti. Lidská pýcha se brání pravdě o tom, že Bůh všechno řídí, že je svrchovaným Pánem nad Vesmírem i nad člověkem. Hříchem porušená lidská mysl nechce pochopit, že se na tomto světě neděje nic, o čem by Bůh nevěděl, že veškeré dění je dáno Jeho vůlí a věčným záměrem. Především v otázce spasení se člověk brání myšlence, že spasení je cele a beze zbytku dílem Boha. Jestli Bůh vybral ty, kdo budou spaseni, na základě své vševědoucnosti - a to ještě před stvořením světa! - pak se nemá věřící člověk před Bohem v otázce svého spasení čím chlubit!

A přesně této pravdě nás učí Písmo. Dokonce i víra je v tomto smyslu Božím darem. Pán Ježíš Kristus řekl:

Na jiném místě říká:

Spasení je cele a plně z Boha. V epištole Efezským 1,11 píše apoštol Pavel, že jsme byli "předurčeni podle předsevzetí toho, který působí všechno podle rady své vůle." Ve stejné kapitole čteme, že Bůh, nás věřící,

Apoštol Petr píše o věřících jako o vyvolených

To jsou výroky Písma, které svědčí o naprosté Boží svrchovanosti v otázce spasení člověka. Žádný poctivý čtenář a student Písma neunikne této pravdě. Bůh ve své svrchovanosti rozhoduje o tom, kdo bude spasen a kdo nikoli.

To je vyznání žalmisty. Jedině takový Bůh je skutečný Bůh. Bůh není nikým a ničím omezován.

Apoštol Pavel píše:

Věřícím v Korintě píše:

A co hřích? Bůh samozřejmě není původcem hříchu, avšak dovolil, aby hřích vznikl a aby vstoupil na svět, mezi lidi. Bůh i tímto sleduje svůj věčný záměr. A i když Bůh není původcem hříchu, rozhodně si nemůžeme myslet, že hřích vznikl "jen tak a pro nic za nic", že Boha nějak překvapil nebo zaskočil! My neznáme Boží záměry natolik, abychom pochopili Jeho důvody v připuštění existence hříchu. Víme ale například, že Bůh může obrátit zlé v dobré. Tedy i zlé poslouží Jeho vůli. Nechápeme jak a proč, ale skláníme se před Boží velikostí, mocí a svrchovaností. Bůh je dokonalý, svatý, spravedlivý, všemohoucí a svrchovaný. Starozákonní příběh bratří Jákoba a Ezaua by nás měl jednou provždy přesvědčit o Boží svrchovanosti ve vyvolení a zavržení člověka. Apoštol Pavel o tom píše v 9. kapitole svého listu Římanům:

Apoštol Pavel předvídá čtenářovy námitky a pokračuje:

Mojžíšovi řekl:

Apoštol Pavel předvídá lidský argument a pokračuje naprosto logicky:

Nabízí se otázka: neruší Boží svrchovanost lidskou zodpovědnost? Jistěže ne. Písmo učí obojí. To, že dost dobře nechápeme, jaký je vztah mezi Boží svrchovaností a lidskou osobní zodpovědností, neznamená, že jedno vylučuje druhé. Bůh ví, jak k sobě patří obě stránky lidského spasení. Jisté je, že každý člověk je osobně zodpovědný za to, jak se postaví k evangeliu. Svobodně se rozhoduje, jestli evangeliu uvěří nebo ne. Pán Ježíš řekl na adresu svých židovských posluchačů:

V 6. kapitole Janova evangelia máme snad nejhezčí skloubení Boží svrchovanosti s lidskou zodpovědností, když čteme slova Pána Ježíše:

Otec dává a člověk přichází.

Jedině Bůh ví, jak to jde dohromady. Boha nemůžeme měřit lidskými měřítky, jinak by nebyl Bohem. V 50. Žalmu říká Bůh svévolníkovi:

Bůh však není jako my, není jako já. Proto nemůžeme brát na Boha naše měřítka.

Apoštol Pavel píše v listě Římanům:

Už před nějakými třiceti lety napsal známý teolog J. I. Packer toto: "Jestliže zapomeneme na to, že je to Boží práce, aby bylo dosaženo výsledků při zvěstování evangelia, brzy si začneme myslet, že je na nás, abychom tyto výsledky zajistili. A jestli přehlížíme tu skutečnost, že je to Bůh, který dává víru člověku, pak si asi také myslíme, jak na nás záleží, abychom správně evangelizovali. Takové smýšlení vede na scestí. Když si budeme myslet, že je naším cílem nejen zvěstovat Krista, ale také dosahovat žádaných výsledků, přivede nás to k vypočítavému a pragmatickému způsobu evangelizace. ... jako kdyby záleželo nejen na obsahu evangelia, ale také na evangelizační metodě a technice ...!"

J. I. Packer v této souvislosti o metodě zvěstování evangelia dodává: "Je jenom jedna evangelizační metoda. Spočívá ve věrném a důkladném vysvětlení evangelijního poselství. Jakákoli další metoda, technika, strategie nebo jakékoli evangelizační úsilí musí být podřízeny zvěstovanému Slovu. Tam, kde metody a techniky a prostředky a strategie přehlušují Slovo samo, tam jsou na překážku evangeliu a jejich použití je nesprávné a nebiblické."

Učení o Boží svrchovanosti je silným motivačním prvkem pro zvěstování evangelia. Jen nesmírně povrchnímu studentovi Písma se může zdát, že když Bůh předzvěděl a předurčil některé lidi ke spasení, nemusíme evangelium zvěstovat. Je tomu přesně naopak! Protože víme, že někteří lidé jsou předzvěděni a předurčeni k tomu, aby uvěřili v Ježíše Krista a stali se Božími dětmi, musíme zvěstovat evangelium! Proto píše apoštol Pavel:

Je naší povinností, abychom přinesli evangelium každému člověku. Vědomí Boží svrchovanosti přináší úžasné osvobození od křečovité zodpovědnosti za výsledky zvěstování. My zvěstujeme a Bůh se stará o výsledky a růst. O co svobodnější a radostnější a důslednější bude naše zvěstování! Víra v Boží svrchovanost nás vrací k biblickému zvěstování v plné důvěře v moc Božího slova.

- O. Vožeh, TWR -

    Předchozí článek () 
    Následující článek ()